Ukradené kosti: Archeologům v Mexiku zmizela nesmírně cenná kostra

05.09.2017 - Stanislav Mihulka

Byl to skvělý nález. Teď ale nikdo neví, kde vzácná kostra možná nejstaršího obyvatele Ameriky je

Zmizelá kostra -<p>Jeden z mála snímků cenné kostry před jejím odcizením</p>
Zmizelá kostra -

Jeden z mála snímků cenné kostry před jejím odcizením

V roce 2012 se v hlubinách podvodní jeskyně Chan Hol v Mexiku podařilo objevit velmi starou lidskou kostru. Podle archeologů to mohly být nejstarší pozůstatky člověka objevené na amerických kontinentech.

Problém je v tom, že se fotky kostry záhy objevily na sociálních sítích. A když se archeologové vrátili, aby kostru obdivovali a vědecky prozkoumali, tak už jenom zjistili, že naleziště někdo vydrancoval. Z kostry nezbylo skoro nic. Vědci po usilovném pátrání dali dohromady asi 10 procent původní kostry, většinou v podobě malých úlomků.

TIP: V mexickém údolí Oaxaca objevili archeologové dávný palácový komplex

Podle analýzy izotopů v kostech je kostra stará přes 13 tisíc let, což z ní dělá doopravdy úžasný nález, který by mohl přispět k odpovědi na otázku, kdy se vlastně lidé dostali na americké kontinenty. Proto je obrovská škoda, že je většina kostry poškozena a zřejmě nenávratně ztracena. Archeologové si budou muset dávat na sociální sítě velký pozor.

• Zdroj fotografií: Nick Poole & Thomas Spamberg / PLoS ONE