Ultrazářivé zdroje rentgenového záření mohou být neutronovými hvězdami

01.03.2018 - Stanislav Mihulka

Je to velké překvapení. Namísto velikých černých děr jsou rentgenovými zářiči z vesmíru mnohem menší neutronové hvězdy

Ultrazářivý zdroj -<p>Galaxie M51 s ultrazářivým zdrojem rentgenového záření</p>
Ultrazářivý zdroj -

Galaxie M51 s ultrazářivým zdrojem rentgenového záření

Astronomové již několik desetiletí objevují ve vesmíru objekty, které extrémně oslnivě září v rentgenové oblasti spektra. Záření těchto ultrazářivých rentgenových zdrojů (ULX, z anglického ultraluminous X-ray sources) odpovídá až milionům Sluncí.

Vědci si dlouho mysleli, že tyto objekty jsou větší černé díry, o hmotnosti od 10 až do 1 000 Sluncí. V posledních letech se ale díky rentgenovým observatořím, jako je například americký vesmírný teleskop NuSTAR, ukazuje, že by to alespoň v některých případech mohly být neutronové hvězdy, které jsou pochopitelně mnohem menší.

Ultrazářivá neutronová hvězda Vírové galaxie

Murray Brightman z Caltechu a jeho kolegové nedávno potvrdili, že extrémní zdroje rentgenového záření mohou být neutronovými hvězdami. Prostudovali zdroj ULX ve spirální galaxii M51, známé jako Vírová galaxie, která je od nás vzdálená 28 milionů světelných let.

TIP: Vesmírný supermix: Systém ARP 299 je prošpikovaný vysoce zářivými zdroji

Vědci zjistili, že na záření tohoto zdroje působí magnetické pole. Černé díry ale takové magnetické pole nemají, takže se vší pravděpodobností jde o neutronovou hvězdu. Tato neutronová hvězda svou gravitací přitahuje okolní hmotu, která se ohřívá na vysoké teploty a vyzařuje extrémně jasné rentgenové záření.

Caltech, Nature Astronomy