Umělá inteligence s velkou přesností odhalí nádor plic ve vzorku krve

25.08.2021 - Stanislav Mihulka

Vědci z výzkumného centra Johns Hopkins Kimmel Cancer Center vyvinuli diagnostický test, který detekuje nádor plic ve vzorku krve pacienta s přesností přes 90 procent

<p>Nová metoda diagnostikuje rakovinu plic z milionů fragmentů DNA, které kolují v krvi pacienta</p>

V úspěšnosti léčby rakoviny hraje stále větší roli včasná detekce nádoru. Čím jednodušší a přesnější taková diagnostika je, tím lépe pro pacienta. Odborníci amerického výzkumného centra Johns Hopkins Kimmel Cancer Center na tom intenzivně pracují. Vyvinuli diagnostický test, který detekuje nádor plic ve vzorku krve pacienta s přesností přes 90 procent.

Tento test spojuje analýzu fragmentů DNA, které kolují tělem v krevním oběhu, s umělou inteligencí. Na rozdíl od jiných podobných testů v tomto případě nejde o hledání konkrétních sekvencí DNA, které pocházejí z nádoru. Umělá inteligence monitoruje větší počet různých fragmentů DNA a přítomnost nádoru zjišťuje v jejich celkovém uspořádání.

TIP: Nový krevní test dokáže odhalit 20 typů rakoviny v rané fázi

Vědci při tvorbě testu vycházejí z toho, že buňky nádorů mají oproti zdravým buňkám více chaoticky uspořádaný genom. Umělá inteligence prochází miliony fragmentů DNA v krvi a hledá stopy takového chaotického uspořádání. První experimenty ukázaly, že tento přístup je velice účinný. Mimo jiné umožňuje detekci nádorů v rané fázi vývoje, což je pro pacienty velmi důležité. Nová metoda teď prochází rozsáhlejšími klinickými testy. Jejich cílem je nejen vylepšit parametry testu ale i rozlišit mezi rakovinou plic a jinými typy rakovin, jako jsou nádory močového měchýře, ledvin nebo nádoru tlustého střeva.