Nový krevní test dokáže odhalit 20 typů rakoviny v rané fázi

01.10.2019 - Stanislav Mihulka

Stále přesnější krevní testy zvyšují šance pacientů s rakovinou na úspěšnou léčbu

<p>Krevní testy detekující nádorová onemocnění se neustále zlepšují.</p>

Krevní testy detekující nádorová onemocnění se neustále zlepšují.

Vědci a lékaři se neustále snaží zlepšovat šance pacientů tím, že hledají možnosti detekce nádorového onemocnění v co možná nejranější fázi vývoje. Jednu ze slibných možností v tomto ohledu představují krevní testy. Američtí odborníci nedávno vyvinuli další takový test, který tentokrát dokáže určit přes 20 různých typů rakoviny v rané fázi vývoje.

Podobný testů se dnes vyvíjí celá řada. Některé z nich se orientují na detekci zvýšené hladiny určitých proteinů, jiné zase na poškozenou DNA v určitých typech krevních buněk a ještě další zase na RNA profily krevních destiček. Úspěšnost takových testů je přitom různá. Nový test krevních vzorků se soustředí na detekci metylových skupin, které hrají roli značek na DNA, kde určují, jaké geny budou zapnuté a jaké vypnuté.

TIP: Revoluční test na rakovinu odhaluje nemoc mnohem dříve

Úvodní experimenty s 3 600 krevními vzorky ukázaly, že nový krevní test dokáže rozpoznat více než 20 typů rakoviny v rané fázi vývoje, s přesností na 99,4 procent. Dobrou zprávou je i nízká chybovost testu – zdravému člověku tento test přiřkne rakovinu jen v 0,6 procentech případů. Tento test rovněž dokáže s přesností 76 procent určit, zda pacient trpí nádorem s vysokou úmrtností.