Ustupující ledovce v Arktidě odhalily krajinu starou 40 tisíc let

28.01.2019 - Stanislav Mihulka

Globální oteplování ohřívá planetu a odkrývá tisíce let nespatřená místa

Globální oteplování sice zasahuje celou planetu, v Arktidě se ale oteplování projevuje dvakrát až třikrát rychleji než ve zbytku světa. A to má pochopitelně své důsledky. Podle nedávného výzkumu amerických vědců se v oblasti kanadské Arktidy zvýšila na rekordní hodnotu za posledních 115 tisíc let.

Ledoví kanárci

Oteplení vedlo v kanadské Arktidě mimo jiné k tání ledovců. Badatelé potvrdili, že v poslední době led ustoupil v místech, která byla nepřetržitě zaledněná nejméně 40 tisíc let„Ledovce fungují podobně jako dříve kanárci v uhelných dolech, jsou mimořádně citlivé na každou změnu podmínek,“ vysvětluje paleoklimatoložka Meredith Kellyová.

TIP: Velké tání právě teď: V Antarktidě ročně roztaje přes 200 miliard tun ledu

Vědci dospěli k těmto údajům, když pomocí radiokarbonového datování analyzovali pozůstatky rostlin, odebrané na 30 místech, kde nedávno odtál led. Tento výzkum proběhl na Baffinově ostrově, který je největším z Kanadských arktických ostrovů a pátým největším ostrovem světa. Jeho rozloha činí přes 507 tisíc kilometrů čtverečních.

Nature, University of Colorado at Boulder