Užitečný vynález: Vědci na myších úspěšně otestovali lék proti kocovině

Alkohol je zhoubou lidstva a kocovina jeho nejničivější zbraní. Nový léčebný postup čínských vědců si klade za cíl utlumit následky bujarého veselí na minimum. Výsledky zatím vypadají slibně...

17.05.2023 - Martin Reichman

Alkohol je jed, který mnoha způsoby ničí organismus. V přílišném množství může být dokonce jeho požití akutně smrtelné. Obranou proti jedům a otravám jsou v těle játra. Ta rozkládají alkohol na méně toxické vedlejší produkty pomocí enzymů zvaných alkoholdehydrogenázy (ADH). Dřívější vědecké studie zjistily, že existuje zvláštní varianta enzymu ADH1B, která je při odbourávání alkoholu velmi účinná. Tato varianta se častěji vyskytuje u asijské a polynéské populace.

Enzym ADH1B se tak stal předmětem řady vědeckých studií. Vědci například testovali, zda by se nedaly změnil geny tak, aby organismus sám produkoval tuto vylepšenou variantu enzymu. Vědci z Čínské akademie věd to ale zkusili jinak.

Geneticky vylepšená probiotika

Doktorka Meng Dong geneticky upravila verzi bakterie Lactococcus lactis, která se běžně používá k výrobě mléčných výrobků a také jako probiotikum. Vylepšila ji stejnou verzí genu ADH, která u lidí vytváří variantu ADH1B. Takto geneticky upravená probiotika následně dostaly tři skupiny laboratorních myší a o hodinu později i různé dávky alkoholu.

Výsledky experimentu byly pozoruhodné. Myši, které dostaly upravená probiotika, trpěly méně výraznými příznaky opilosti a rychleji vystřízlivěly. U myší z kontrolní skupiny naopak i po dvou hodinách stoupala hladina alkoholu v jejich krvi.

TIP: Démonická kocovina: Čím se tělo brání přemíře alkoholu?

Přestože jde zatím o počáteční fázi výzkumu, ukázalo se, že probiotika lépe ochránila játra a střeva, která jinak alkoholem trpí. Výzkum sice zatím neprobíhal na lidech, nicméně všechny biologické procesy, které u myší badatelé ovlivnili, jsou u lidí stejné. Vědci proto doufají, že dopady u lidí by mohly být velmi podobné jako u hlodavců.