Reklama


Úzkokolejka v indických horách: Železniční příspěvek světovému dědictví

23.05.2018 - Dagmar Kulaviaková

Nádherné horské masivy, atmosféra cestování jako za starých časů a skvostné pohledy do údolí. To nabízí tři horské úzkokolejné železnice v Indii, které se dočkaly zápisu na seznam světového dědictví UNESCO

<p>Společný systém tří horských železnic – Dárdžiling, Kalka-Shimla a Nilgiri – je od roku 2008 zapsán na seznamu UNESCO.</p>

Společný systém tří horských železnic – Dárdžiling, Kalka-Shimla a Nilgiri – je od roku 2008 zapsán na seznamu UNESCO.


Reklama

Nejstarší a nejznámější je téměř 90 km dlouhá Dárdžilinská himálajská železnice, která vede z Nového Džalpajguri do Dárdžilingu. Úzkokolejku s rozchodem 610 mm postavili Britové kvůli obchodu s čajem už v roce 1881. Dieselové i parní lokomotivy si to stále šinou kolem čajových zahrad a hustých lesů do horských městeček, v nichž se doslova otírají o stánky všudypřítomných bazarů. Jedna zastávka – Ghoom – je také se svojí nadmořskou výškou 2 258 m druhou nejvýše položenou železniční stanicí na světě

TIP: Vlaky naděje i smrti: Znáte nejslavnější železniční tratě?

Svou chloubu má i Nilgirijská úzkokolejka dokončená v roce 1908. Na její 46 km dlouhé trati projede vlak nejenom 208 zatáček, 16 tunelů a přejede přes 250 mostů, ale překoná i 8,33% stoupání, což dělá z této železnice nejstrmějšího rekordmana v Asii. 

Poslední ze tří zmíněných památek představuje 96 km dlouhá železnice Kalka-Shimla: spojuje stejnojmenná města na severozápadě Indie a byla uvedena do provozu v roce 1903. K jejímu nejdelšímu tunelu o délce 1 144 m se váže smutný příběh. Místní inženýr, plukovník Barog, udělal chybu v propočtech a v důsledku toho se části tunelu prokopané z opačných stran kopce minuly. Barog nakonec spáchal z hanby sebevraždu. 

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Víc než devítimilionová metropole leží asi 80 km od ústí Temže do Severního moře.

Cestování
Věda

Mezi knihami, které nechal Koniáš spálit, byla literatura bludná, pověrečná i nemravná

Historie
Vesmír

Robotičtí úhoři budou pracovat v Severním moři

Věda

Plamenomety nasadily do boje také jednotky Freikorpsu

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907