V atmosféře Marsu je velká díra, kterou planetě uniká do vesmíru voda

16.05.2019 - Stanislav Mihulka

Na jižní polokouli Marsu je v létě mnohem tepleji a vodní pára tam může unikat do horních vrstev atmosféry, odkud část vodíku mizí do vesmíru

Atmosféra Marsu je oproti té pozemské mnohem řidší, což má neblahý vliv na marsovské klima. Jako by to nestačilo, jednou za dva roky se v atmosféře rudé planety otevírá veliká díra, kterou unikají pryč už tak nepříliš hojné zásoby vody. Zbytek vody Marsu se přitom hromadí na pólech planety, kde pozorujeme i její polární čepičky.

Právě takto vysvětluje tým německých a ruských vědců zvláštní chování vody na rudé planetě. Dřívější pozorování ukázala, že vodní pára se na Marsu vyskytuje v horních vrstvách atmosféry, a že se voda na této planetě pohybuje směrem k pólům. Doposud ale nebylo jasné, jak tam vlastně probíhá cyklus vody, ani proč je dnes tahle dříve zřejmě dost zavodněná planeta tak suchá.

Léto na jižní polokouli Marsu

Pokud jde o atmosféru, na Zemi jsou léta na severní a jižní polokouli dost podobná. To ale není případ Marsu. Kvůli jeho oběžné dráze je jižní pól planety během léta, které nastává každé dva pozemské roky, mnohem blíž Slunci, než když je léto na severní polokouli. Kvůli tomu jsou léta na jižní poloukouli Marsu mnohem teplejší.

TIP: Kam zmizela voda Marsu? Možná ji nasákly místní horniny

Simulace ukazují, že kvůli těmto podmínkám se na jižní polokouli rudé planety každé léto otevírá „okno“ kterým uniká vodní pára do horních vrstev atmosféry. Část této vody putuje k oběma pólům planety, kde se kvůli tomu voda postupně hromadí. Zbytek molekul vody ale rozloží ultrafialové záření, které přichází k Marsu z vesmíru, na atomy vodíku a kyslíku. Vodík pak uniká do okolního prostoru a Mars tím přichází o vodu. Tento mechanismus zřejmě podstatně přispěl k tomu, že je Mars dnes nápadně suchým světem.