V Austrálii odhalili nejstarší kráter na světě: Vznikl před 2,2 miliardami let

25.01.2020 - Stanislav Mihulka

Sedmdesátikilometrový kráter v Yarrabubbě zřejmě vznikl během pradávné doby ledové

<p>Přibližná rozloha kráteru Yarrabubba v australské pustině.</p>

Přibližná rozloha kráteru Yarrabubba v australské pustině.

Meteority a kosmické smetí naší planetu bombarduje velmi pravděpodobně po celou dobu její historie. Čím starší ale taková událost je, tím obtížnější bývá objevení stop, které dopad meteoritu zanechal. Povrch Země je velmi aktivní a i ty největší krátery během dlouhých milionů let vymažou erozní procesy a tektonická aktivita.

Mezinárodní tým vědců měl ale nedávno štěstí a v malebných pustinách Západní Austrálie objevil geologickou strukturu, kterou považují za pradávný impaktní kráter. Tato struktura má průměr zhruba 70 kilometrů a nachází v místě s pěkným domorodým názvem Yarrabubba. Pokud jde o stáří tohoto kráteru, vědci nalezli minerály vzniklé při dávném nárazu meteoritu a pomocí obsahu atomů uranu a olova určili stáří kráteru na přibližně 2,23 miliardy let. To by znamenalo, že kráter Yarrabubba je asi o 200 milionů let starší, než doposud nejstarší kráter na Zemi.

TIP: Výzkum australského kráteru prozradil, jak často Zemi zasahují větší meteority

Pokud se vědci s určením stáří kráteru nepletou, meteorit v Yarrabubbě zasáhl Zemi na sklonku období Huronského zalednění. Tehdy zřejmě celou planetu svírala doba ledová a dopad meteoritu by se na globálním klimatu jistě velmi výrazně projevil. Například tím, že náraz velkého meteoritu do ledového příkrovu mohl uvolnit ohromné množství vodní páry, která je velmi účinným skleníkovým plynem. To jsou ale zatím jen spekulace.

• Zdroj fotografií: Google Earth/ The Conversation