V neuvěřitelném systému Kepler-47 vědci objevili planetu z Hvězdných válek

18.04.2019 - Stanislav Mihulka

Okolo dvou hvězd systému Kepler-47 současně obíhají tři planety

<p>Dvojhvězda se třemi planetami</p>

Dvojhvězda se třemi planetami

Astronomové konečně potvrdili, že kolem dvojhvězdy Kepler-47 obíhají hned tři exoplanety. Tento pozoruhodný hvězdný systém se tak rázem stal ještě zajímavějším. Nový objev přináší další poznatky o fungování hvězdných systémů, které se podstatně liší od toho našeho.

Dvojhvězdu Kepler-47 v souhvězdí Labutě tvoří žlutý trpaslík velmi podobný Slunci Kepler-47A a červený trpaslík Kepler-47B. Hvězdy vznikly asi před 4-5 miliardami let a navzájem se oběhnou za 7,45 dne. Dvojhvězda je od nás vzdálená asi 3 400 světelných let. Astronomové v roce 2012 objevili v datech lovce exoplanet, teleskopu Kepler, dvě planety Kepler-47b a Kepler-47c, které obíhají kolem obou hvězd zároveň. V roce 2013 přišli na stopu třetí planety, tedy Kepler-47d. Její existenci ale bylo nutné potvrdit, a to zabralo hodně času.

Třetí Tatooine svět Kepler-47d

Teď už je ale jasno. Mezi planetami „b“ a „c“ kolem dvojhvězdy krouží třetí planeta „d“. Jeden oběh stihnou za 49, 187 a 303 dní. Všechny tři tyto světy obíhají kolem dvojhvězdy, jsou tedy cirkumbinární, tak jako slavná planeta Tatooine ze světa Hvězdných válek. Kepler-47 je ve skutečnosti jediným známým systémem, kde je více než jedna cirkumbinární planeta.

TIP: Kepler-1647b: Největší známá planeta z těch, které obíhají kolem dvou hvězd

Všechny tři Tatooine světy systému Kepler-47 jsou malí plynní obři, menší než náš Saturn. Mají nízkou hustotu a plavaly by ve vodě, kdyby se na ně našla dost velká nádrž. Vnější z trojice planety, tedy „c“ a nejspíš i nově objevená planeta „d“ obíhají v obyvatelné zóně systému. Vzhledem k jejich plynné povaze jsou klasickým způsobem neobyvatelné. Prý si ale lze docela dobře představit, že by mohly mít hustou atmosféru z vodní páry.