V Norsku vznikne první tunel pro lodě: Bude měřit 1 700 metrů a stát 8 miliard

06.03.2017 - Martin Reichman

Když to nejde horem a ani spodem, je třeba projít skrz. Norská vláda dala zelenou stavbě prvního tunelu pro lodě na světě

Stad Ship Tunnel -<p>Tunel bude měřit 1,7 kilometru, na šířku bude mít 36 metrů a na výšku 37 metrů.</p>
Stad Ship Tunnel -

Tunel bude měřit 1,7 kilometru, na šířku bude mít 36 metrů a na výšku 37 metrů.


Reklama

Unikátní tunel pro lodní dopravu má vzniknout v severozápadní části norského hrabství Sogn og Fjordane. Tato oblast je považována za předěl mezi Severním mořem na jihu a Norským mořem na severu. V současnosti musí lodě plující ze Selje do Åheimu urazit přibližně 60 kilometrů po divokém mořiNový tunel má měřit 1,7 kilometru tuto trasu velmi výrazně zkrátí. Stavba je důležitá také z pohledu bezpečnosti - projektanti spočítali, že za posledních 72 let zde ztroskotalo 46 lodí a zemřelo 33 námořníků.

TIP: Cesty pod povrchem země: 5 nejdelších tunelů světa

Norské úřady zvažovaly možnost překlenout úžinu klasickým průplavem. Především z ekologických důvodů ale nakonec zvítězila varianta s tunelem. Stavba vyjde norské daňové poplatníky na 2,7 miliardy norských korun (v přepočtu zhruba 8,2 miliard českých korun) a první lodě by tunelem měly plout již v roce 2029.

  • Zdroj textu:

    kystverket.no

  • Zdroj fotografií: Stad Ship Tunnel, Google Maps

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Portrét Zodiaka sestavený policejním kreslířem z výpovědi svědků.

Zajímavosti
Věda
Revue

Rocket Lab se dostávají na špici v technologiích malých nosných raket pro vynášení miniaturních satelitů.

Vesmír

Hrdina Iáson přemohl nepřátele, získal zlaté rouno i nehynoucí slávu, ale svou lásku zradil!

Historie

Terejové bílí (Morus bassanus) hnízdí na skalních útesech a zároveň jsou výbornými letci. Který z těchto faktů ovlivňuje tvar jejich vajíček?

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907