V obyvatelné zóně Alfa Centauri A se pravděpodobně nachází další exoplaneta

12.02.2021 - Stanislav Mihulka

Astronomové vystopovali již druhou planetu v obyvatelných zónách našeho nejbližšího souseda – trojhvězdy Alfa Centauri

<p>Vizualizace planety obíhající kolem hvězdy <strong>Alfa Centauri B</strong>. Na obloze této planety je hvězda Alfa Centauri B nejjasnějším objektem, druhým nejjasnějším je pak druhá velká složka dvojhvězdy <strong>Alfa Centauri A, v jejíž obyvatelné zóně se má nacházet další exoplaneta.</strong> Slunce je jasnější hvězda vpravo nahoře. | <em>zdroj: ESO/L. Calçada/Nick Risinger (skysurvey.org)</em></p>

Vizualizace planety obíhající kolem hvězdy Alfa Centauri B. Na obloze této planety je hvězda Alfa Centauri B nejjasnějším objektem, druhým nejjasnějším je pak druhá velká složka dvojhvězdy Alfa Centauri A, v jejíž obyvatelné zóně se má nacházet další exoplaneta. Slunce je jasnější hvězda vpravo nahoře. | zdroj: ESO/L. Calçada/Nick Risinger (skysurvey.org)

Nejbližším sousedem naší Sluneční soustavy je systém Alfa Centauri. Je to vlastně trojhvězda, kterou tvoří hvězda dost podobná Slunci, „žlutý trpaslík“ Alfa Centauri A, o něco menší „oranžový trpaslík“ Alfa Centauri B a pak malý a slabě zářící červený trpaslík Alfa Centauri C, mnohem známější jako Proxima Centauri.

V roce 2016 jsme právě u Proximy objevili exoplanetu Proxima b, která obíhá červeného trpaslíka v obyvatelné zóně, takže by teoreticky mohla být přívětivá pro život našeho typu. Nový výzkum ukazuje, že exoplaneta Proxima b není sama.

Druhá obyvatelná planeta Alfy Centauri

Kevin Wagner z americké University of Arizona a tým projektu NEAR (Near Earths in the Alpha Cen Region), který pracuje na soustavě VLT (Very Large Telescope) Evropské jižní observatoře v Chile, totiž hlásí objev druhé potenciálně obyvatelné exoplanety trojhvězdy Alfa Centauri. Tentokrát je to u nejvýraznější hvězdy, tedy Alfa Centauri A.

TIP: Astronomové potvrzují: Exoplaneta Proxima b existuje a je podobná Zemi

Planeta zatím není potvrzená, takže má status kandidáta, jak je v podobných případech pravidlem. Vědci ji objevili díky analýzám sto hodin pozorování soustavy VLT mezi květnem a červnem 2019. Pomocí nedávno instalovaného termálního koronografu, který odstíní záři hvězdy, se jim podařilo detekovat tepelné stopy planety, zhruba o velikosti Neptunu, která obíhá hvězdu Alfa Centauri A zhruba ve stejné vzdálenosti jako Země od Slunce. Její oběžná dráha se přitom nachází v obyvatelné zóně, takže by na ní teoreticky mohly panovat příhodné podmínky k životu, případně na měsících nové exoplanety, tedy za předpokladu, že nějaké má.

• Zdroj fotografií: ESO/L. Calçada/Nick Risinger (skysurvey.org)