V pátek mine Zemi potenciálně nebezpečná planetka: Je čtyřikrát větší než Empire State Building

V pátek má Zemi minout potenciálně nebezpečná planetka – podle NASA jde o největší vesmírný objekt, který se k naší planetě letos přiblíží

25.05.2022 - Martin Reichman

V pátek má podle propočtů NASA minout Zemi obrovská planetka. Objekt, označovaný jako 7335 (1989 JA), sice spolehlivě mine naši planetu asi o 4 miliony kilometrů – neboli téměř desetinásobek průměrné vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. Přesto, vzhledem k její obrovské velikosti (zhruba 1,8 km v průměru) a relativně těsnému průletu, ji NASA klasifikuje jako „potenciálně nebezpečnou“.

Podle NASA je 7335 (1989 JA) největší planetkou, která se letos přiblíží k Zemi a je jednou z více než 29 000 blízkozemních objektů (NEO), které vědci každoročně sledují. Za blízkozemní objekt je považován takový objekt, který se pohybuje do vzdálenosti 48 milionů kilometrů od oběžné dráhy Země. Většina těchto objektů je extrémně malých – planetka 7335 (1989 JA) je větší než 99 % sledovaných NEO objektů.

TIP: NASA spouští systém nové generace pro sledování rizik dopadu planetek

Planetku 7335 (1989 JA) poprvé zaznamenala v květnu 1989 americká astronomka Eleanor Helinová z kalifornské observatoře Palomar a vědci odhadují, že se tento objekt aktuálně pohybuje rychlostí okolo 76 000 km/h. K dalšímu blízkému setkání dojde až 23. června 2055, kdy ale proletí v ještě větší vzdálenosti od Země než nyní – podle současných výpočtů se bude pohybovat ve vzdálenosti 70násobku vzdálenosti, která dělí naši planetu a Měsíc.