V souhvězdí Hadonoše se možná rodí obří planeta o velikosti Saturnu

06.03.2018 - Martin Reichman

<p>Saturn je druhou nevětší planetou naší soustavy. V porovnání se Zemí je 95× hmotnější a naše domovská planeta by se do něj vešla 764krát.</p>

Uvnitř oblasti tvorby hvězd v souhvězdí Hadonoše, asi 410 světelných let od Slunce, se pomalu začíná formovat fascinující protoplanetární disk se jménem AS 209. Obrázek vytvořený radioteleskopem ALMA, odhaluje zvláštní systém prstenců a mezer v prachu, který obklopuje mladou hvězdu.

Protoplanetární disky jsou husté rotující útvary složené z plynu a prachu, které obklopují nově vytvořené hvězdy. Z jejich materiálu mohou jednoho dne vzniknout planety, měsíce a další drobnější tělesa. Systém na obrázku je velmi mladý, méně než milion let, ale už jsou v disku vytvořeny dvě jasné mezery.

TIP: Nejdetailnější snímek protoplanetárního disku zachycuje vývoj planet

Vnější mezera je velmi výrazná, široká a prakticky bez prachu, což vede astronomy k domněnce, že tam obíhá obří planeta, možná až o hmotnosti, jakou má Saturn. Dráha této planety je od centrální hvězdy vzdálená 800 světelných minut, tedy třikrát dál, než je vzdálenost mezi Sluncem a Neptunem. Jak si planeta čistí svou dráhu, prach se shromažďuje na vnější části orbity a ještě více zdůrazňuje prstence v disku.

Tenčí vnitřní mezera by mohla být vytvořena menší planetou, ale podle astronomů je také možné, že i tato mezera je důsledkem oběhu vzdálené planety.

Přítomnost planety o hmotnosti Saturnu v tak velké vzdálenosti od centrální hvězdy pokládá nečekané otázky týkající se tvorby planet na okrajích protoplanetárních disků na obzvlášt krátkých časových škálách.

Evropská jižní observatoř