Vápencové koule z Jordánského údolí někdo vyrobil před 1 400 000 lety

Vědci použili pokročilé metody analýzy 3D objektů k průzkumu vápencových koulí, které byly před časem nalezeny nedaleko Galilejského jezera. Koule podle vědců někdo vyrobil zhruba milion let před příchodem člověka druhu Homo sapiens.

08.09.2023 - Stanislav Mihulka

V roce 1993 byly poprvé popsány záhadné koule vyrobené z vápence, které pocházejí z lokality Ubeidiya v izraelské části Jordánského údolí, asi tři kilometry jižně od Galilejského jezera. Vědci jich zde objevili zhruba 150. Jsou velké asi jako sevřená pěst a na to, že vznikly asi před 1,4 milionem let, jsou velmi nápadně kulaté.

Od jejich objevu jsou vápencové koule předmětem vášnivých debat. Část vědců zastává názor, že jde o neúmyslně vzniklé vedlejší produkty blíže neurčeného výrobního postupu, jiní vědci v nich naopak vidí cílený výtvor se specifickým účelem. Díky výzkumu, který nedávno publikoval vědeckých časopis Royal Society Open Science, nyní do této debaty vstoupila moderní věda.

Prehistorické koule

Výpočetní archeolog Antoine Muller z Hebrejské univerzity v Jeruzalémě a jeho spolupracovníci použili pokročilou metodu analýzy 3D objektů k prozkoumání několika vybraných koulí. Po jejich prozkoumání dospěli vědci k závěru, že nejde o náhodně tvarované objekty, ani vedlejší produkty výroby něčeho jiného. Podle nich byly vápencové koule z Ubeidiyi vyrobeny záměrně.

Nejméně 150 těchto vápencových koulí bylo nalezeno na archeologickém nalezišti Ubeidiya v Izraeli. (foto: Hebrejská univerzita v Jeruzalémě, Leore Grosman, CC BY-SA 4.0)

Na zmíněné lokalitě byly nalezeny koule v různé fázi opracování. Z jejich analýzy badatelé usuzují, že s postupem času nebyly tyto koule vyhlazovány, jak by bylo možné očekávat například při působení tekoucí vody. Je na nich vidět, že se stávaly více kulovitými, což vyžadovalo velmi zručné použití techniky štípání (knapping), kterou tehdejší lidé, zřejmě druhu Homo erectus, určitě dobře ovládali.

TIP: Vědci objevili v izraelském Nesher Ramla doposud neznámý druh prehistorického člověka

Nyní tedy víme, že prehistoričtí lidé v Jordánském údolí vyráběli množství kamenných koulí. Proč to ale dělali? „Bohužel, stále není jasné, k čemu lidé tyto koule používali,“ přiznává Muller. „Bude to chtít ještě dost práce, než zjistíme, jaký mohl být jejich účel.“

Ať už ale výzkum koulí z lokality Ubeidiya dopadne jakkoliv, jedno víme poměrně jistě. Vzhledem k jejich stáří je nemohli vyrobit lidé našeho druhu Homo sapiens. Vznikly totiž o více než milion let dříve, než se první příslušníci tohoto druhu objevili v Africe.