Vědci objevili v izraelském Nesher Ramla doposud neznámý druh prehistorického člověka

26.06.2021 - Stanislav Mihulka

Vědci objevili v izraelském Nesher Ramla doposud neznámý druh rodu Homo. Badatelé se domnívají, že by mohlo jít o předchůdce neandertálců. Nový druh vykazuje společné rysy s neandertálci i s archaickými příslušníky rodu Homo.

<p>Podle výzkumníků má nově objevený druh <em><strong>člověka z Nesher Ramla</strong></em> společné rysy s neandertálci i s archaickými příslušníky rodu <em>Homo</em>. Zároveň se ale liší od moderních lidí.</p>

Podle výzkumníků má nově objevený druh člověka z Nesher Ramla společné rysy s neandertálci i s archaickými příslušníky rodu Homo. Zároveň se ale liší od moderních lidí.

Historie lidského rodu je složitá. A jak je vidět, stále nás dokáže překvapovat. Paleontologové nedávno odkryli části lebky dávného člověka na lokalitě Nesher Ramla, jižně od izraelského města Ramla. Detailní analýzy naznačují, že jde o doposud neznámý druh rodu Homo, tedy naše blízkého příbuzného.

Podle objevených pozůstatků to vypadá, že tento druh, prozatím označovaný jako člověk z Nesher Ramla, sdílel určité znaky s neandertálci, především zuby a čelisti, a tvarem lebky se zase více podobal archaickým zástupcům rodu Homo. Yossi Zaidner z izraelské Hebrew University se s kolegy domnívá, že by člověk z Nesher Ramla mohl být předchůdcem neandertálců.

Našli jsme populaci X?

Pokud jsou závěry izraelských paleontologů správné, znamená to, že zhruba v době před 400 až 120 tisíci lety žili v Levantě, tedy ve východní části Středomoří, poměrně archaičtí lidé, kteří byli v kontaktu s místními zástupci našeho druhu Homo sapiens. Člověk z Nesher Ramla by v takovém případě byl pravděpodobně předkem pokročilejších druhů rodu Homo, včetně neandertálců.

Jak uvádí Israel Hershkovitz z Telavivské univerzity, většina odborníků až doposud věřila, že neandertálci jsou víceméně evropskou záležitostí, a že do Izraele se před 70 tisíci let dostala malá skupina neandertálců ze severu. Fosilie z Nesher Ramla ale tuto hypotézu stavějí na hlavu. Nyní se zdá, že alespoň část evropských neandertálců naopak přišla z Levanty.

TIP: Objev nejstarší fosilie moderního člověka mimo Afriku přepisuje historii migrace

Genetici, kteří studovali DNA evropských neandertálců, již v minulosti pracovali s teorií existence populace podobné neandertálcům, kterou nazývali „chybějící populace“ nebo „populace X“. Tato populace se měla před více než 200 000 lety spojit s Homo sapiens. Podle izraelských badatelů by člověk z Nesher Ramla mohl představovat právě tuto populaci, která dosud v záznamech lidských fosilií chyběla.