Podle expertů OSN hrozí v příštích měsících extrémní hladovění lidem v mnoha oblastech po celé planetě. Za nejrizikovější považují odborníci Etiopii, Madagaskar a Jemen
Vše nasvědčuje tomu, že mnoho míst světa zasáhne v příštích měsících vlna hladovění, která prohloubí dnešní problémy s dostupností potravin. V čerstvě vydané zprávě o „hotspotech hladovění“ k těmto závěrům docházejí odborníci Organizace pro výživu a zemědělství Spojených národů (FAO) a Světového potravinového programu (WFP).
Podle této předpovědi by během příštích tří měsíců měly katastrofální problémy s jídlem zasáhnout obyvatelstvo především v oblasti Tigrej na severu Etiopie, v jižním Madagaskaru, Jemenu, Jižním Súdánu a v severní Nigérii. Odborníci se nejvíce obávají hladu v Etiopii, kde by měl počet hladovějících přesáhnout 400 tisíc, což je nejvyšší počet od katastrofálního hladovění v Somálsku, k němuž došlo v roce 2011.
TIP: Hladomor z druhé světové války mají Nizozemci stále ještě v genech
Situace eskaluje také v jižním Madagaskaru. Oblast zažívá nejhorší sucha za posledních 40 let a trápí ji problémy se škůdci a růst cen potravin. Podle FAO a WFP je pravděpodobné, že již během září zde pocítí „katastrofickou akutní potravinovou nejistotu“ spojenou s hladem a smrtí okolo 14 tisíc lidí. Na konci roku by zde mohlo být postiženo katastrofálním hladověním až okolo 28 tisíc lidí.
V devíti dalších zemích je podle zprávy FAO a WFP vysoký počet lidí, kteří čelí „kritické potravinové nejistotě“, spojené se zhoršujícími se příčinami hladu. Jedná se zejména o Afghánistán, Burkinu Faso, Středoafrickou republiku, Kolumbii, Kongo, Haiti, Honduras, Súdán a Sýrii.
ZajímavostiDopadnout na polštář
airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlostAirbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)