Objev v souhvězdí Hydry: Chladný hnědý trpaslík obsahuje velké množství vody

15.07.2016 - Stanislav Mihulka

Hnědý trpaslík, vzdálený jen několik světelných let od Země, obsahuje spoustu vody, nebo vodního ledu

Hnědý trpaslík WISE 0855 ze souhvězdí Hydry od svého objevu ohlášeného v roce 2014 nepřestává udivovat astronomy. Nachází se ve vzdálenosti 7,2 světelných let od Země a je jedním z nejbližších známých objektů mimo Sluneční soustavu. Jeho povrchová teplota se pohybuje kolem mínus 23 °C, což z něj dělá nejchladnější známé těleso vně Sluneční soustavy.

Tým astronomů Kalifornské univerzity v Santa Cruz teď získal spektrum záření tohoto výjimečného trpaslíka, díky teleskopu Gemini North na Havaji. Poprvé jsme se tak dozvěděli něco víc o složení a chemii WISE 0855.

TIP: Voda v atmosféře poprvé mimo naši Sluneční soustavu

Vědci potvrdili dřívější výzkumy, podle nichž atmosféra WISE 0855 obsahuje mračna vody, nebo vodního ledu. Podle objevitelů jde o zatím nejlepší důkaz existence vody v atmosféře mimo Sluneční soustavu. Tento hnědý trpaslík představuje skvělou příležitost ke studiu objektu, který má blíže k plynnému obru, nežli ke hvězdě.

University of California - Santa Cruz, Astrophysical Journal Letters