Věčně zmrzlá půda taje a odkrývá nespočet skrytých bakterií

22.07.2018 - Stanislav Mihulka

Tání v polárních oblastech probouzí bakterie, které pak vyrábějí nebezpečný metan

<p>Vědci přečetli genom 1 500 mikroorganismů. Z jejich závěrů vyplývá, že mikroorganismům pod tajícím příkrovem permafrostu bychom rozhodně měli věnovat svou pozornost.</p>

Pokud jde o globální oteplování, věda stále ještě nezná všechny souvislosti. Proto není snadné rozumně předpovídat, co se bude dít dál. Nové zajímavé informace ale přinesl nedávný výzkum mikrobů a virů, které se objevují v roztáté arktické půdě.

TIP: Pod zmrzlou půdou číhá časovaná bomba: Oteplování odkrývá jedovatou rtuť

Dlouhodobě zmrzlá půda, čili permafrost, obsahuje spousty rozmanitých mikroorganismů. Když permafrost kvůli globálnímu oteplování taje a zůstane delší dobu nezamrzlý, jeho mikroorganismy ožijí. Problém je v tom, že se pak v mnoha případech na globálním oteplování aktivně podílejí.

Jak ukázal výzkum v tajícím permafrostu Švédska, řada mikroorganismů „osvobozených“ oteplením se pustí do produkce metanu. A metan je 33× účinnější skleníkový plyn, než oxid uhličitý. Jak je vidět, mikroorganismům pod tajícím příkrovem permafrostu bychom rozhodně měli věnovat svou pozornost.

Ohio State University, Nature