Věda hrou: Hráči online hry Foldit vytvářejí úplně nové proteiny

09.06.2019 - Stanislav Mihulka

Na výzkumu nových typů léků se podílejí renomovaní vědci a lékařské kapacity. Naprosto klíčovou roli ale mohou hrát i laici a hráči počítačových her

Proteiny se skládají z řetězců aminokyselin. Těch základních je sice jen dvacet, ale i tak je počet variant proteinů naprosto ohromující. Říká se, že počet možných proteinů převyšuje množství všech atomů v našem vesmíru. Zkoumat něco tak proměnlivého je proto velmi náročné. Kromě tradičních výzkumných týmů se na tom v poslední době podílejí umělé inteligence, a také občanští vědci, kteří studují proteiny ve svém volném čase. Výzkum přitom zasahuje i do oblastí, kde bychom seriózní vědu nejspíš nečekali...

Od roku 2008 na výzkumu proteinů pracují i hráči online hry Foldit, která unikátním způsobem spojuje zábavu s hodnotnými vědeckými výsledky. Zapojit se přitom může kdokoliv. Hráči Folditu už mají na svém kontě objasnění struktury proteinů i vylepšení funkce užitečných enzymů. V roce 2011 se například hráčům hry podařilo rozluštit krystalickou strukturu retrovirální proteázy Mason-Pfizerova opičího viru (M-PMV), který způsobuje AIDS u opic. Správný 3D model tohoto enzymu zvládli vytvořit za tři týdny, vědci se přitom tímto problémem zabývali přes patnáct let. Až doposud ale hráči vždy „hráli“ s již existujícími molekulami proteinů.

TIP: Hráči online hry porazili vědce v sestavování struktury proteinu

Nedávno se hráčům této tvůrčí hry povedlo poprvé úspěšně navrhnout strukturu zcela nových syntetických proteinů, jaké se v přírodě nevyskytují. Podle odborníků je rozmanitost nových proteinů, které vymysleli hráči, zcela udivující. Tímto způsobem mohou vzniknout nové vakcíny nebo třeba nové léky proti rakovině.