Vědci chtějí na Marsu vyrábět železo ze slunečního záření, vzduchu a místních hornin

08.08.2022 - Stanislav Mihulka

Nový postup výroby železa funguje v podmínkách rudé planety. Mohl by zajistit soběstačnost kolonistů, pokud jde o tento důležitý kov

<p>Krajina na Marsu, na snímku robotické laboratoře Curiosity</p>

Krajina na Marsu, na snímku robotické laboratoře Curiosity

Lety do vesmíru jsou drahé a zásadně lepší to nejspíš nikdy nebude. Platí to i pro budoucí dopravu na Mars, která bude nejen nákladná, ale také časově náročná. Proto by bylo velice žádoucí si co nejvíce potřebných materiálů a výrobků obstarat přímo na Marsu.

Akbar Rhamdhani z australské Swinburneho technické univerzity v Melbourne vede tým odborníků, kteří vyvíjejí postup pro výrobu železa na Marsu z místních surovin. Jejich pozoruhodný proces zahrnuje využití slunečního záření, vzduchu a marťanského regolitu, který obsahuje nemálo železa.

Jak využít místní suroviny

Během tohoto procesu slouží koncentrovaná solární energie jako zdroj tepla, potřebný uhlík vzniká jako vedlejší produkt při výrobě kyslíku v marťanské atmosféře. Produkci kyslíku přitom nedávno ověřil experiment MOXIE (Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment), který uskutečnil americký robotický rover Perseverance. Projekt Rhamdhaniho týmu počítá s tím, že případná výroba železa na Marsu bude spojená se zařízením pro výrobu kyslíku.

TIP: Kde postavit základnu na Marsu? Vědci vytipovali vhodné lávové tunely

Uvedený proces výroby železa na Marsu, který Rhamdhani s kolegy nedávno publikovali v odborném časopisu Acta Astronautica, je založený na karbotermické redukci sloučenin železa, která probíhá za vysoké teploty, v tomto případě 1 120 °C, běžného tlaku marťanské atmosféry 7 milibarů a přítomnosti uhlíku.

Využíváme zkušenosti Swinburneho techniky a také naši spolupráci s partnery v průmyslu, abychom pomohli naplnit vizi NASA o astronautech na rudé planetě,“ říká Alan Duffy, ředitel Institutu vesmírných technologií a průmyslu. „Tento výzkum výroby železa na Marsu je předehrou k velkému skoku lidstva vpřed na Marsu.