Vědci definovali největší vesmírnou strukturu: Měří miliardu světelných let

15.03.2016 - Martin Reichman

Největší vesmírnou strukturou je BOSS Great Wall – slepenec několika nadkup měřící miliardu světelných let

Podobně jako na Zemi existují hranice vesnic a vísek, měst, krajů, zemí a kontinentů, i ve vesmíru existují struktury, které představují větší a větší uspořádání. Naše Země je například součástí Sluneční soustavy, nacházející se v galaxii Mléčné dráhy. Ta je zase součástí Místní skupiny galaxií. Místní skupiny obvykle tvoří ještě větší struktury – tzv. Kupy galaxií a ty zase Místní nadkupy galaxií. Větší strukturou než Místní nadkupy jsou již jen zdi – relativně volná uspořádání několika částečně provázaných nadkup.

Za doposud největší strukturu byla považována nadkupa Laniakea, která je domovem zhruba 100 tisíc jednotlivých galaxií. Laniakea měří napříč 520 milionů světelných let a obsahuje hmotu odpovídající 100 milionům miliard Sluncí.

Velká vesmírná zeď

Nyní vědci definovali ještě mnohem větší strukturu – příznačně pojmenovanou BOSS, či přesněji BOSS Great Wall (BGW). Tato struktura má být slepencem několika samostatných zdí a nadkup a podle odhadů měří zhruba 1 miliardu světelných let. Svou morfologií se BGW podobá dalšímu obrovi  - tzv. Sloanově velké zdi (SGW), měřící také okolo miliardy světelných let.

Ne všichni vědci ale s označením BGW jako struktury souhlasí. Podle některých jde o příliš volné uspořádání, které je provázané spíše teoreticky a netvoří tak přesněji definovanou koherentní strukturu. V každém případě si můžeme vsadit, že je jen otázkou času, než další ještě větší objev sesadí z trůnu čerstvě korunovaného krále.

newscientist.com