Jak vypadá nadkupa galaxií Laniakea?

31.07.2021 - Michal Švanda

<p>Jednou z největších zatím pojmenovaných struktur je nadkupa <strong>Laniakea</strong>, což v havajštině znamená „nezměrná nebesa“.</p>

Jednou z největších zatím pojmenovaných struktur je nadkupa Laniakea, což v havajštině znamená „nezměrná nebesa“.

Celooblohové přehlídky kosmických objektů nás jednoznačně přesvědčují, že přinejmenším svítící látka je ve vesmíru uložena hierarchicky. Planety obíhají kolem stálic, jež se shromažďují v galaxiích. Hvězdné ostrovy formují gravitačně vázané skupiny, které se shlukují v kupách a ty zas v nadkupách. Jde o velkorozměrovou strukturu, připomínající pavučinu.

I naše Galaxie tvoří součást větších útvarů. Patří do tzv. Místní skupiny, společně například s blízkou galaxií v Andromedě či v Trojúhelníku. Místní skupina se spolu s kupou v Panně a dalšími galaktickými skupinami řadí do nadkupy Panna neboli Virgo Supercluster (též Místní nadkupa galaxií). Přidají-li se další tři blízké nadkupy, tedy Hydra–Kentaurus, Páv–Indián a Jižní nadkupa, získáme nadkupu galaxií Laniakea: Obsahuje na 100 tisíc hvězdných ostrovů s celkovou hmotností kolem 10¹⁷ sluncí, v oblasti o průměru přes 160 megaparseků.

TIP: Vědci definovali největší vesmírnou strukturu: Měří miliardu světelných let

Všechny uvedené galaxie se dominantně pohybují směrem k největšímu gravitačnímu centru v dané oblasti vesmíru, k tzv. Velkému atraktoru. Jeho přesná podstata však zůstává pozorovatelům skryta za neprostupnými prachoplynnými mračny v disku Mléčné dráhy.