Vědci dokázali prodloužit délku života o úctyhodných 500 procent

Výzkum milimetrových háďátek odkryl další tajemství stárnutí, které by se časem mohlo týkat i člověka

11.01.2020 - Stanislav Mihulka

Háďátko obecné (Caenorhabditis elegans) je zhruba milimetr dlouhý půdní červ a na první pohled nemá mnoho společného s člověkem. Zároveň je to ale oblíbený modelový druh genetiků, kteří na něm mimo jiné studují záhady procesu stárnutí. A jak se zdá, tento výzkum zdárně pokračuje.

Američtí a čínští badatelé vystopovali dvě buněčné dráhy, které se významně podílejí na regulaci stárnutí. Když vědci do těchto drah, které se označují jako IIS a TOR zasáhli, tak jejich vhodnou manipulací pomocí genetického editoru CRISPR dokázali prodloužit život těchto drobných červů až o 500 procent. Kdyby to byli lidé, tak by žili asi 400 let.

TIP: Našli jsme lék na stáří? DNA mitochondrií v buňkách ovládá stárnutí kůže

Buněčná dráha IIS je podle badatelů zodpovědná za reakce buněk na podmínky prostředí, včetně dostupnost stravy a souvisí s inzulínem. Dráha TOR zase funguje jako vnitrobuněčný senzor „sytosti“ buňky a je archaické povahy, protože svým vznikem předchází signalizaci prostřednictvím hormonů. Pozoruhodné je, že obě tyto buněčné dráhy jsou přítomny i v lidských buňkách. Znamená to, že se nám v dohledné době podaří zásadně prodloužit lidský život?

MBI Biological Laboratory