Vědci doporučují: Už jedna hodina v přírodě snižuje stres v mozku

11.09.2022 - Stanislav Mihulka

Zobrazování aktivity mozku magnetickou rezonancí prozradilo, že přírodní prostředí výborně účinkuje proti stresu

Výlety do přírody jsou skvělé pro duševní zdraví, člověk se po nich cítí jako znovuzrozený. Až doposud ale nebylo vlasně jasné, proč tomu tak vlastně je. Světlo do tohoto zajímavého fenoménu vnesl výzkum, který byl nedávno publikován v recenzovaném vědeckém magazínu Molecular Psychology.

Simone Kühnová z německého Institutu Maxe Plancka pro vývoj člověka a její kolegyně prozkoumaly účinky procházek na 63 dobrovolnících – část z nich poslaly na hodinovou procházku do přírody (v tomto případě do lesa), část se měla za úkol procházet v městském prostředí. Před procházkou a pak po ní badatelky proskenovaly mozky dobrovolníků magnetickou rezonancí. Zajímaly je především stopy stresu, které lze vysledovat v amygdale.

Blahodárný vliv přírody

Výzkum vycházel z předešlých zjištění, podle kterých je amygdala více aktivní u lidí, kteří žijí ve městech, oproti lidem na venkově. Amygdala je přitom oblastí mozku, kde dochází ke zpracování emocí, včetně strachu a její aktivita je brána jako ukazatel míry stresu.

A jaký byl výsledek celého experimentu? Dobrovolníci, kteří absolvovali procházku v přírododě, po ní vykazovali nižší aktivitu v oblasti amygdaly. Vše tak nasvědčuje tomu, že procházka v přírodě sníží úroveň stresu a může fungovat proti nepříznivému vlivu městského prostředí. V zemích jako je Kanada už to vlastně nějakou dobu využívají a předepisují tam vstupenky do národních parků pro lidi se depresí nebo úzkostí.

TIP: Jak na nutkavé myšlenky? Zabírají procházky v přírodě!

Naše výsledky podporují původní předpoklady, podle nichž přírodní prostředí příznivě ovlivňuje dušení zdraví. Je to poprvé, co se podařilo prokázat přímou souvislost. Zároveň jsme zjistili, že po procházce městem zůstává úroveň stresu stejná a nezvyšuje se,uvádí ve své zprávě Kühnová. „Je to argument proti obecně zastávanému názoru, podle něhož by městské prostředí mělo stres naopak vyvolávat. To se nepotvrdilo.