Vědci mají důkaz, že u těsných dvojhvězd mohou být kamenné planety

01.03.2017 - Stanislav Mihulka

Od dob Hvězdných válek nedává astronomům spát otázka, zda mohou existovat kamenné planety jako je Tatooine. Až doposud tomu příliš nevěřili…

SDSS 1557 -<p>Tatooine může existovat. Luke Skywalker by měl jistě radost</p>
SDSS 1557 -

Tatooine může existovat. Luke Skywalker by měl jistě radost

Jay Farihi z britské univerzity University College London (UCL) a jeho spolupracovníci nedávno objevili těsnou dvojhvězdu SDSS 1557, vzdálenou přibližně 1 000 světlených let od Země, kterou obklopuje disk tvořený kamennými a železnými asteroidy. Dvojhvězdu SDSS 1557 tvoří bílý trpaslík, jehož hmotnost odpovídá asi 45 procentům Slunce a ještě menší hnědý trpaslík.

Bílý a hnědý trpaslík

Farahi s kolegy pozorovali bílého trpaslíka chilskými teleskopy Very Large Telescope a Gemini South Observatory. S jejich pomocí zjistili, že od roku 2010 bílého trpaslíka zasáhlo asi 100 miliard tun kosmické suti, což odpovídá hmotě velkého asteroidu. Tento objev ukazuje, že se u těsných dvojhvězd mohou tvořit kamenné planety postupným nabalováním velkých asteroidů.

TIP: Přistižena při činu: Hvězda smrti hodující na blízké planetce

Vědci odhadují, že asi polovina planet ve vesmíru obíhá u hvězd ve dvojhvězdách a vícenásobných systémech. Zatím jsme ale vždy v takových systémech objevili jen samé plynné obry.

IFL Science, Nature Astronomy