Vědci NASA objevili v atmosféře Titanu doposud nevídanou organickou molekulu

Podivuhodná hustá a žlutá atmosféra Titanu obsahuje i organickou látku cyklopropenylidin. Tu jsme zatím v žádné atmosféře kosmického tělesa neobjevili.

30.10.2020 - Stanislav Mihulka

Díky novým přístrojům a postupům se rozšiřují naše možnosti, pokud jde o pozorování jiných světů. Před pár lety zprovozněná soustava radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) sehrála klíčovou roli v čerstvém objevu odborníků NASA. Podařilo se jim v atmosféře Saturnova měsíce Titanu detekovat molekulu, jakou jsme ještě nikdy v žádné atmosféře kosmického tělesa neobjevili.

Dotyčnou molekulou je cyklopropenylidin (c-CH), aromatická organická molekula ze skupiny vysoce reaktivních látek karbenů. Podle badatelů by přitom tato jednoduchá molekula mohla být prekurzorem složitějších organických látek, které by mohly tvořit či živit případný život na zmrzlém Titanu.

Neobvyklý nález reaktivní látky

Podle planetárního vědce Conora Nixona z Goddardova kosmického střediska NASA je přítomnost cyklopropenylidinu v atmosféře Titanu překvapením. Astronomové ho sice již znají z vesmírného prostoru, doposud ho ale nacházeli výhradně uvnitř řídkých mezihvězdných mračen plynu a prachu.

TIP: NASA vyšle hledat život na Titan unikátní létající lander Dragonfly

Jenomže hustá atmosféra, jako je právě na Titanu, představuje doslova zřídlo chemické aktivity. Je v ní obsaženo mnoho různých látek, které spolu nepochybně neustále reagují. Proto je pro odborníky velmi zvláštní, že se tam nachází vůbec nějaký cyklopropenylidin. Podle všech předpokladů by měl totiž rychle a snadno zreagovat za vzniku jiných sloučenin.

Atmosféra Titanu každopádně potvrdila svoji výjimečnost ve Sluneční soustavě. Vědci se již velmi těší na misi Dragonfly, jejíž start NASA plánuje na rok 2027, s cílem přistát na Titanu v roce 2036. Klíčovým prvkem této mise má být robotická létající sonda, která má (mimo jiné) zkoumat právě atmosféru Titanu.

NASA/JPL-Caltech/SSI/J. Major