Vědci objevili pozůstatky devíti neandertálců, které zřejmě sežraly hyeny

12.05.2021 - Stanislav Mihulka

Podle italských vědců patřili neandertálci mezi cíle útoků hyen. Naznačuje to čerstvý objev neandertálských kosterních pozůstatků z italské jeskyně.

<p>Jeskyně Guattari na italském pobřeží ukrývala pozůstatky devíti neandertálců. Podle vědců šlo zřejmě o zbytky z kořisti hyen.</p>

Asi před 40 tisíci lety vymřeli poslední neandertálci, naši nejbližší příbuzní. Jak asi vypadal jejich život? Jaké měli zvyky a s čím se museli potýkat? Odpovědi na tyto otázky postupně nacházíme díky nálezům fosilních pozůstatků.

Italští archeologové nedávno objevili zkamenělé kosti, včetně úlomků lebky a zlomených čelistí neandertálců v jeskyni Guattari. Tato jeskyně, která se nachází ve městě San Felice Circeo na italském pobřeží, asi 90 kilometrů jihovýchodně od Říma, je známou lokalitou podobných prehistorických nálezů. První podobný nález zde vědci zaznamenali již v roce 1939.

Kosti patří devíti jedincům. Sedm z nich byli dospělí muži, v jednom případě šlo o pozůstatky ženy a poslední patřily malému chlapci. Takto rozsáhlý nález neandertálských kosterních pozůstatků je pochopitelně výjimečný sám o sobě a nepřichází každý den. Neméně zajímavé se ale ukázalo stáří nalezených kostí – ostatky osmi neandertálců pochází z doby někdy před 50 až 68 tisíci lety, devátý ale zemřel před 90 nebo 100 tisíci lety.

TIP: Důkazy z jeskyní mluví jasně: Neandertálci byli kanibalové

Podle vedoucího výzkumu profesora archeologie Maria Rolfa se zdá, že většina těchto neandertálců byla zabita hyenami. Šelmy jejich těla zatáhly dovnitř jeskyně, kde si na jejich mase pochutnávaly. Profesor Rolfo je přesvědčený, že hyeny neandertálce skutečně lovily – a stejně jako je tomu i dnes, i tehdy se zaměřovaly na ty nejzranitelnější – tedy především na slabé a nemocné jedince.