Vědci objevili tajemné RNA viry, které vládnou oceánu

15.06.2022 - Stanislav Mihulka

Oceán je plný RNA virů, které infikují především prvoky a houby, v menší míře bezobratlé živočichy a bakterie.

Když si z oceánu odmyslíme všechny mnohobuněčné živočichy, rostliny, řasy, prvoky a bakterie, stále v něm zbývá nesmírné množství organismů, i když jsou vlastně „živé“ jen napůl. Jde totiž o viry, které parazitují na všemožných obyvatelích moře. Jejich vliv na život v oceánu je přitom ohromný.

Potvrzuje to i tým badatelů, který vedl Guillermo Dominguez-Huerta z Ohijské státní univerzity. Vědci objevili množství doposud neznámých RNA virů. „Jsme si prakticky jistí, že většina RNA virů v oceánu infikuje prvoky a mikroskopické houby, plus v menší míře mořské bezobratlé,uvádí Dominguez-Huerta.

Virová infekce oceánu

Vliv těchto virů na mořské mikroorganismy je podle vědců enormní. Je jich ohromné množství a zároveň cílí na významné druhy mikroorganismů. Z toho plyne, že tyto viry nejspíš podstatným způsobem ovlivňují globální cykly prvků, jako je například uhlík. V tomto smyslu vládnou celému oceánu. Zatím se o nich ale ví jen málo a virologové mají co dohánět.

TIP: Průzkum lidské střevní mikroflóry odhalil přes 70 tisíc doposud neznámých virů

Badatelé zjistili, že diverzita virů v oceánu je překvapivě nejvyšší v polárních oblastech, přestože teplejší vody nabízejí vyšší počty potenciálních hostitelů. Jak se zdá, když jde o diverzitu společenstev virů v různých oblastech oceánu, virům nezáleží na teplotě vody. Rovněž z toho plyne, že v polárních oblastech oceánu si mnoho druhů virů konkuruje o relativně nízký počet hostitelů.