Vědci objevili u Kokosových ostrovů bizarní žraločí hřbitov

Australští badatelé narazili u Kokosových ostrovů na místo, kde se v hloubce více než pěti kilometrů nachází množství zubů současných i dávno vymřelých žraloků...

14.12.2022 - Stanislav Mihulka

Badatelé australské vědecké agentury CSIRO, kteří se plavili na palubě výzkumné lodi s příhodným jménem RV Investigator, nedávno objevili v hlubinách Indického oceánu v oblasti Kokosových ostrovů řadu pozoruhodných podmořských stvoření. Nyní zde ale narazili na něco opravdu zvláštního. Na mořském dně objevili něco, co připomíná žraločí hřbitov se spoustou zubů. Některé z nich jsou přitom staré miliony let.

Vědci si nejprve mysleli, že jim v sítích uvíznul běžný mořský sediment a konkrece manganu. Pak se ale na svůj úlovek podívali blíž. „Bylo to prostě úžasné,“ prozradila v rozhovoru pro australskou společnost ABC Dianne Bray z Výzkumného institutu Muzea státu Victoria. „Ne všechny z té spousty žraločích zubů byly fosilie. V některých případech jde o žraloky ze současnosti, například žraloky mako nebo žraloky z příbuzenstva žraloka bílého.

Žraločí zuby z hlubin

Celkem bylo z hloubky asi 5,4 kilometru vyzvednuto přes 750 žraločích zubů, které reprezentují celou řadu druhů těchto mořských predátorů. Podle odborníků jde o velmi zajímavý mix současných a fosilních druhů, mezi nimiž je i přímý předchůdce populárního megalodona.

Žraloci patří k parybám, takže nemají v těle pravé kosti. Proto po smrti naprostá většina jejich často masivních těl záhy mizí. Obvykle se rozloží dříve, než by stačila fosilizovat. Z minulosti se proto typicky uchovávají díky své odolnosti právě jen zuby žraloků a vzácně i jejich šupiny.

TIP: Obrovští megalodoni si pochutnávali na hlavách dávných vorvaňů

Na nálezu ze dna u Kokosových ostrovů je velmi pozoruhodné, že zahrnuje zuby žraloků, které pocházejí z velmi dlouhého období historie a přitom se ocitly na jediném místě.

Nemám pro to žádné rozumné vysvětlení,přiznává pro Newsweek Glen Moore, kurátor ryb Západoaustralského muzea. „Možná se zuby mohly během milionů let shromáždit na jednom místě díky příhodnému tvaru mořského dna.“ Hřbitov mořských predátorů vědci objevili během průzkumu dvou nových mořských parků, které se nacházejí přibližně 2 500 kilometrů od západního pobřeží Austrálie.