Vědci potvrzují: Druhohorní dinosauři snášeli pestrobarevná vejce

07.11.2018 - Stanislav Mihulka

Vajíčka s barevnými vzory nejsou v historii života nic nového

<p>Líhnutí mláděte raptora deinonycha</p>

Líhnutí mláděte raptora deinonycha

Ptáci snášejí vejce rozmanitých velikostí i barev. Paleontologové nedávno prokázali, že taková vejce vlastě měli už dinosauři ve druhohorách, z nichž ptáci tehdy vznikli. Vše nasvědčuje tomu, že ptáci svá mnohdy vesele zbarvená vajíčka zdědili od předků.

Vajíčka dnešních ptáků bývají zbarvená podle prostředí, v němž dotyční ptáci žijí. Barvy a vzory na skořápkách bývají užitečné jako maskování i jako nástroj pro detekci případných vetřelců v hnízdě. Za kresbu na ptačích vajíčkách jsou zodpovědné dva pigmenty, červený a modrý.

TIP: Velká změna v mládí? Zvláštní dinosauři z pouště Gobi měli zuby jenom do tří let

Když vědci prozkoumali skořápky 18 fosilních vajíček dinosaurů a hledali v nich pigmenty, ukázalo se, že barevná a vzorovaná vajíčka měli prakticky všichni dinosauři ze skupiny Eumaniraptora. Ta zahrnuje dromeosauridy, čili populární raptory, pak troodontidy s nejinteligentnějšími dinosaury, a právě ptáky, jak druhohorní, tak i dnešní. Ptákům evolučně vzdálení dinosauři, jako například sauropodi, takto barevná vajíčka neměli.

Yale University