Vědci přišli s netoxickým zpomalovačem hoření: Mohl by se uplatnit u dřevostaveb

Zpomalovače hoření jsou nepochybně velmi užitečné, některé ale obsahují látky škodící lidskému zdraví. Vědci teď přicházejí s jejich netoxickou verzí

19.02.2019 - Stanislav Mihulka

Dřevo je skvělý stavební materiál, bohužel ale také dobře hoří. Vědci proto vyvíjejí různé zpomalovače hoření a látky, které ochrání dřevo před požáry a tím i životy a majetek lidí. Američtí vědci ve spolupráci se svými švédskými kolegy nedávno přišli s jednou takovou látkou, která brání hoření dřeva i materiálů, které dřevo obsahují.

Jde o bezbarvou kapalinu, které se říká AFA (z anglického Anti-Flame Additive). Je účinná již v 10% koncentraci, může být přimíchána do barev nebo do ochranných směsí, které jsou odolné vůči UV záření, a pak použita k nátěru na dřevu. Anebo může být AFA přimíchána přímo do materiálů, které obsahují dřevo.

Nový zpomalovač hoření funguje na bázi tenkého filmu, který svou strukturou připomíná cihlovou zeď. Vrstva poté slouží jako nehořlavá a kyslík nepropouštějící bariéra, minimalizující přenos tepla do chráněné vrstvy.

TIP: Létající pyromani? Vědci otestovali v praxi drony, které mají zakládat požáry

Aktivní složkou látky AFA je organofosfát, tedy organická látka obsahující fosfor a také dusík. Tvůrci látky AFA tvrdí, že při hoření nevytváří toxické výpary, a že AFA neobsahuje žádné toxické složky, které jsou jinak pro zpomalovače hoření typické. V laboratorních testech se nová látka osvědčila a úspěšně bránila vzplanutí dřeva. Po schválení úřady by se z látky AFA mohl brzy stát komerčně dostupný produkt.