Vědci určili totožnost oběti 11. září 2001 díky pokročilým genetickým metodám

31.07.2018 - Stanislav Mihulka

Mladý analytik z Jižní věže se stal 1 642. identifikovanou obětí útoku na newyorská Dvojčata

<p>Světelný památník 11. září na Manhattanu, New York City</p>

Světelný památník 11. září na Manhattanu, New York City

Genetické testy lidských pozůstatků byly ještě poměrně nedávno na pomezí science-fiction. V posledních letech se ale objevují pokročilé genetické metody, které přinášejí ohromné možnosti. Například v identifikování obětí děsivých katastrof, po nichž zůstaly jen nepatrné tělesné pozůstatky.

Po teroristických útocích ze dne 11. září 2001 v New Yorku bylo objeveno celkem 21 905 lidských pozůstatků. Mezi nimi byla i jedna velmi poškozená kost, která doposud vzdorovala identifikaci. Pozůstatky katastrofy, včetně jejich DNA, jsou poznamenané explozí, ohněm, leteckým palivem, Sluncem, počasím a dalšími vlivy. Vědci teď konečně zjistili, že kost pochází z těla Scotta Michaela Johnsona, tehdy 26-letého bezpečnostního analytika společnosti Keefe, Bruyette, & Woods.

TIP: Staletí stará DNA prozradila původ koster otroků v Karibiku

Johnson, který pracoval v 89. podlaží Jižní věže dvojice Twin Towers Světového obchodního centra, se stal v pořadí 1 642. zemřelým, kterého se podařilo identifikovat. U 1 111 obětí se to zatím ještě nepovedlo. I tak je to velký úspěch. Podle odborníků jde o jedny z nejobtížněji určitelných pozůstatků, s nimiž kdy pracovali.

The New York Times