Vědecky potvrzeno: Poraněné srdce opravdu léčí láska

Působení „hormonu lásky“ oxytocinu významně zlepšuje schopnost srdce regenerovat tkáně poškozené při infarktu

02.10.2022 - Stanislav Mihulka

Oxytocin je populární peptidický hormon, který se v lidském těle tvoří v hypothalamu, tedy hluboko uvnitř mozku. Přezdívá se mu „hormon lásky“, protože se uvolňuje mimo jiné i při sexu a podílí se také na budování vztahu mezi matkou a dítětem nebo mezi partnery či přáteli.

Kromě vytváření pozitivních pocitů se oxytocin účastní vyvolávání stahů dělohy, reguluje produkci mateřského mléka nebo třeba testosteronu a má vliv na produkci spermií a ejakulaci. Aitor Aguirre z Michiganské státní univerzity a jeho kolegové k tomu nedávno přidali další, doposud neznámou funkci „hormonu lásky“. Zdá se, že oxytocin podporuje regeneraci srdce po infarktu.

Obnova srdce po infarktu

Během infarktu umírají kvůli nedostatku kyslíku buňky zvané kardiomyocyty, které jsou zodpovědné za srdeční stahy. Tyto buňky je přitom obtížné nahradit. Za určitých okolností mohou být přeprogramovány buňky vnější vrstvy srdce, takzvaného epikardia, na buňky podobné kmenovým buňkám EpiPC (Epicardium-derived Progenitor Cells), z nichž pak mohou vzniknout kardiomyocyty. Tento proces ale není příliš intenzivní a obvykle nestačí na to, aby se srdce samo zahojilo.

Aguirre a spol. experimentovali s rybkami dánii pruhovanými, a také s  kulturami lidských buněk, u nichž sledovali působení oxytocinu a řady dalších hormonů. Z jejich výsledků, publikovaných v odborném časopise Frontiers in Cell and Developmental Biology, vyplynulo, že oxytocin jako jediný z testovaných hormonů významně podporuje a urychluje tvorbu EpiPC buněk, které se následně podílí na regeneraci srdce po infarktu.

TIP: Nejen láska: Hormon oxytocin posiluje vztahy i spiritualitu

Naše výsledky ukazují, že působení oxytocinu na tvorbu EpiPC buněk je zřejmě vysoce evolučně konzervované a významně podporuje regeneraci srdce. Oxytocin se přitom běžně používá v klinické praxi k jiným účelům, takže by neměl být problém ho využít při léčbě následků infarktu,shrnuje Aguirre. „I kdyby byla oxytocinem vyvolaná regenerace srdce jen částečná, pro pacienty by to mohlo být ohromným přínosem.