Veliký výtrysk hmoty v blízké galaxii odhaluje detaily vzniku masivních hvězd

26.01.2018 - Stanislav Mihulka

Ve Velkém Magellanově oblaku se rodí velká hvězda. A astronomové si na ní hodlají smlsnout

<p>Výtrysk hmoty HH-1177 mladé masivní hvězdy ve Velkém Magellanově oblaku</p>

Výtrysk hmoty HH-1177 mladé masivní hvězdy ve Velkém Magellanově oblaku

Odborníci stále přesně nevědí, jak přesně ve vesmíru vznikají masivní hvězdy. Teď jim tuto hádanku pomůže vyřešit objev pozoruhodného velikého výtrysku hmoty, který vyvrhla mladá hvězda. Anna McLeod z novozélandské Univerzity v Canterbury a její tým použili soustavu teleskopů Very Large Telescope (VLT) v Chile, s jejíž pomocí prostudovali hvězdu, která se nachází v blízké satelitní galaxii Velkém Magellanově oblaku a je od nás vzdálená asi 160 tisíc světelných let.

Masivní výtrysk masivní hvězdy

Výtrysk hmoty nese označení HH-1177 a táhne se do vzdálenosti 36 světelných let. Jsou to vlastně dva protilehlé výtrysky, z nichž jeden směřuje k nám a druhý od nás. Výtrysky hmoty mladých hvězd občas ve vesmíru pozorujeme. HH-1177 je ale výjimečný v tom, že je skutečně veliký. Jeden z největších, jaké jsme kdy našli.

TIP: Obří výtrysky a hvězdné tornádo v blízkosti protohvězdy TMC1A

Astronomové jsou nadšeni, protože hoří touhou se dozvědět, jak vznikají velké hvězdy. O vzniku hvězd jako je naše Slunce toho víme poměrně dost. U skutečně velkých hvězd jsou ale naše vědomosti mnohem omezenější. Hvězda s výtryskem HH-1177 má přitom hmotnost asi 12 Sluncí.

IFL Science, Nature