Velké problémy velké rakety: NASA odkládá klíčový test rakety SLS

18.04.2022 - Martin Reichman

V polovině března zamířila raketa SLS na historické odpaliště Launch Pad 39B Kennedyho vesmírného střediska. Raketu zde měl čekat klíčový test. Ani napotřetí se jej ale nepodařilo dokončit

<p>Nosná raketa SLS a kosmická loď Orion na odpališti Launch Pad 39B Kennedyho vesmírného střediska.</p>

Raketa SLS (Space Launch System) ani napotřetí neprošla takzvaným „mokrým testem“ (Wet Dress Rehearsal) – zkušebním naplněním nádrží rakety palivem, po kterém nenásleduje zážeh, ale opětovné vypuštění. První dva pokusy o natankování paliva z 3. a 4. dubna skončily neúspěšně. 14. dubna proto proběhl další pokus. Technici NASA již s předstihem rozhodli o omezeném tankování horního stupně z důvodu vadného ventilu. Ten chtějí vyměnit po přesunutí SLS zpět do budovy Vehicle Assembly Building (VAB). Horní stupeň tak mělo čekat jen chlazení palivového potrubí a palivo měl tankovat centrální stupeň.

V průběhu tankování byl ale test kvůli úniku paliva přerušen. Místo úniku se nacházelo na čerpacím stojanu, připojeného k mobilní odpalovací plošině. Pohonné látky tak musely být odčerpány. Chladicí test horního stupně proběhl v pořádku.

NASA původně plánovala další pokus 21. dubna, během víkendu ale plány změnila a rozhodla vše vyřešit v hale VAB, kam se plošina s raketou a lodí vrátí. Technici NASA se mají zaměřit na všechny problémy, které byly v minulých dnech objeveny – od úprav přívodního potrubí plynného dusíku, přes výměnu vadného heliového zpětného ventilu v horním stupni, až po opravu příčiny úniku kapalného vodíku v čerpacím stojanu.

TIP: Zpoždění NASA: Přistání na Měsíci v roce 2024 zřejmě nebude možné

Problémy klíčového předstartovního testu mohou ovlivnit plánovaný termín startu rakety. Nejbližší startovní okno pro misi Artemis I se otevře od 6. června do 16. června, další pak od 29. června do 12. července. Zda jde stále o reálné termíny ukáže až analýza dat po přesunu rakety SLS do budovy Vehicle Assembly Building.