Velkou mladou hvězdu Orion Source I obklopují fontány jedlé soli

Soustava radioteleskopů ALMA vystopovala zřídlo soli u hvězdného mláděte ze souhvězdí Orionu

13.02.2019 - Stanislav Mihulka

V souhvězdí Orionu se nachází Orionův komplex, soustava molekulárních mračen a mlhovin, kde se přímo před našima očima rodí nové hvězdy. Jádrem komplexu je slavná Mlhovina v Orionu. V Orionově komplexu také nedávno vznikla masivní hvězda o hmotnosti asi 15 Sluncí, která nese zajímavé jméno Orion Source I.

Asi před 550 lety byla hvězda Orion Source I vymrštěna gravitačními silami ze své hvězdné porodnice. Dnes ji pozorujeme na její cestě vesmírem, ve vzdálenosti asi 1 500 světelných let. Jako cíl pozorování si ji zvolil i Adam Ginsburg z americké National Radio Astronomy Observatory (NRAO) v Socorru, se svými kolegy.

Slaný prachový disk masivní hvězdy

Badatelé použili radioteleskopy výkonné soustavy ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v chilské poušti Atacama. S jejich pomocí detekovali v prachovém disku, který obtáčí hvězdu Orion Source I, množství kuchyňské soli, tedy chloridu sodného, a také chloridu draselného. Je tam prý tolik soli, že to zhruba odpovídá kompletní hmotnosti veškerých pozemských oceánů.

TIP: Soustava teleskopů ALMA pozorovala prstenec ledu v mladém systému

Takové soli již byly pozorovány v atmosférách starých nebo umírajících hvězd. Teď je to ale poprvé, kdy astronomové objevili molekuly chloridů u mladé hvězdy, která se teprve nedávno zrodila ve hvězdné porodnici. Sice si nejsou jistí, co to přesně znamená, ale svá pozorování považují za důkaz, že prostředí kolem hvězdy Orion Source I je značně neobvyklé.

National Radio Astronomy Observatory