Velký úlovek: Astronomové objevili 461 nových objektů ve Sluneční soustavě

13.09.2021 - Stanislav Mihulka

Vědcům z projektu Dark Energy Survey se podařilo vystopovat 815 transneptunických těles, z nichž 461 představuje nově objevené objekty. Nová zjištění by mohla přinést lepší a přesnější modely evoluce Sluneční soustavy

<p>Objekty Kuierova pásu jsou pro nás spíše přízraky než planetky</p>

Objekty Kuierova pásu jsou pro nás spíše přízraky než planetky

Vzdálené končiny Sluneční soustavy jsou pro nás po všech směrech obtížně dostupné a stále dost záhadné. Za oběžnou drahou Neptunu se v tichu a mrazu pohybuje množství těles. Jde o objekty takzvaného Kuiperova pásu, které se zřejmě příliš nezměnily od dob samotného vzniku Sluneční soustavy.

Astronomové zkoumají objekty Kuiperova pásu s vypětím všech sil, jak odborníků, tak i techniky. Proto je úspěch, kterého dosáhl početný tým projektu Dark Energy Survey (DES), tak významný. Badatelé analyzovali data DES a podařilo se jim vystopovat celkem 815 transneptunických těles, z nichž 461 představuje nově objevené objekty.

Dark Energy Survey

Nová várka těchto těles představuje významné navýšení jejich stávajícího počtu. Doposud jsme jich znali zhruba tři tisíce. Objevená tělesa vědcům pomohou k vytvoření lepších modelů evoluce Sluneční soustavy a třeba díky nim konečně vyřešíme případ „Devítky“ – hypotetické velké planety Sluneční soustavy, která se má pohybovat kolem Slunce daleko za drahou Neptunu.

TIP: Překvapení: Za oběžnou dráhou Neptunu je nedostatek malých těles

Projekt Dark Energy Survey není přímo zaměřený na pátrání po transneptunických tělesech. Jeho cílem je výzkum supernov, kup galaxií a podobných vzdálených objektů, který má přispět k vyjasnění fenoménu temné energie. Jeho aktivní fáze probíhala mezi srpnem 2013 a lednem 2019. Badatelé během 575 nocí pořídili ohromné množství snímků jižní oblohy, v infračervené a blízce infračervené oblasti.