Vesmírné ravioly: Podivné tvary Saturnových měsíců jsou následkem kolizí

23.05.2018 - Martin Reichman

Saturnovy vnitřní měsíce mají poměrně neobvyklé tvary – některé se podobají bramborám, jiné připomínají vesmírné ravioly. Podle švýcarských vědců je tvar vnitřních měsíců dán specifickým prostředím obří planety.

TIP: Cassini pořídila doposud nejdetailnější snímek Saturnova měsíce Pandory

Saturn je 95× hmotnější než naše planeta a obří gravitační síla plynného obra vytváří pro okolní objekty velmi specifické prostředí. Měsíce jsou díky ní udržovány v takřka dokonale kruhových drahách. Počítačové simulace švýcarských vědců ukázaly, že většina Saturnových vnitřních měsíců vznikla srážkou dvou a více menších těles.

Výsledkem čelních kolizí jsou tvary připomínající ravioly. Tento scénář vědci připisují například měsícům Pan a Atlas. V případě šikmých kolizí je výsledkem spíše protáhlý tvar, jaký známe například u měsíce Promethea