Vetřelci v Evropě: Ve Francii se šíří veliké dravé ploštěnky

24.05.2018 - Stanislav Mihulka

Dobrovolní vědci přispěli k odhalení klonů invazních ploštěnek zaplavujících Francii

<p>Ploštěnka skleníková na lovu žížaly</p>

Ploštěnka skleníková na lovu žížaly

Ve Francii se už od přelomu tisíciletí objevují zprávy o velikých červech s plochou hlavou, kteří se plazí ve sklenících, v zahradách i ve volné přírodě. Odborníci si doposud nebyli jistí, o jaký živočišný druh přesně jde.

S pomocí občanských vědců, kteří se zabývají výzkumem ve svém volném čase, se nyní francouzským badatelům konečně podařilo spolehlivě identifikovat několik druhů velikých dravých ploštěnek, které se šíří Evropou, pravděpodobně díky transportu rostlin.

TIP: Celá světová populace invazního raka mramorového je jeden klon

Je mezi nimi i ploštěnka skleníková (Bipalium kewense), která zřejmě pochází z jihovýchodní Asie. Poprvé ale byla objevená pro vědu roku 1878 v Londýně a dnes žije jako invazní druh na mnoha místech v teplejších oblastech planety. Dorůstá délky snad až 40 centimetrů. Jde o nelítostného lovce žížal, které ochromuje obávaným nervovým jedem tetrodotoxinem, známým například u ryb fugu. Ve Francii tuto obří ploštěnku objevili již na řadě míst u jižního pobřeží, ale také v Paříži a v dalších částech země. Všechny objevené ploštěnky jsou geneticky shodné, takže se nepochybně množí klonálně.

IFL Science, PeerJ