Vůně chutí a chuť vůní: Čichové receptory máme i na jazyku

30.04.2019 - Stanislav Mihulka

Lidské chuťové buňky detekují nejen chuť ale i vůni jídla, které právě jíme

<p>Jazyk nejen ochutnává, ale také cítí vůně a pachy</p>

Jazyk nejen ochutnává, ale také cítí vůně a pachy

Už delší dobu víme, že se na vjemu chutí podílí nejen jazyk, ale i čich. A role čichu není zrovna bezvýznamná. Na vlastní kůži to může pocítit každý, kdo má problémy s dutinami. I částečné zablokování čichu může způsobit, že se najednou chutě chovají úplně jinak. Jako by každé jídlo bylo mdlé a nevýrazné.

Američtí vědci teď zjistili, že to funguje i opačně. Překvapivě totiž objevili úplně stejné čichové receptory, jako jsou ty v nose, ale tentokrát v chuťových buňkách na jazyku. Jak se zdá, pocit chuti nemusí vznikat někde hluboko v mozku, jak si odborníci doposud mysleli. Minimálně v některých případech se vjem chuti zřejmě vytvoří přímo v chuťových buňkách na jazyku, které detekují jak chuť jídla, tak i jeho vůni.

TIP: Podceňovaný smysl: Lidský nos dokáže rozlišit miliony pachů

Vědci nejprve studovali myši a kultury lidských chuťových buněk. Tak zjistili, že lidské chuťové buňky obsahují nejen receptory chuti, ale také klasické čichové receptory. Pak se badatelé detailně zaměřili na provoz chuťových buněk a potvrdili, že čichové receptory jsou v chuťových buňkách zcela funkční. Na různé pachy reagují podle všeho stejně, jako čichové receptory v nosu. Teď bude následovat intenzivní výzkum lidských chutí, které jsou zřejmě ještě složitější, než jsme si mysleli.