Podvodem k opylení: Vychytralé nejsou jen orchideje

Až dosud se vědci domnívali, že pouze orchideje mají speciální taktiku, při níž vábí hmyzí samečky na květ napodobující tvar těla samiček. Allan Ellis a Steve Johnson však nyní zjistili, že podobnou strategii používá také jihoafrická rostlina z čeledi hvězdnicovitých

28.02.2017 - Zuzana Teličková

Většina květin láká opylující hmyz na sladký, voňavý nektar. O orchidejích je známo, že vábí hmyzí samečky na květ napodobující tvar těla samiček. Stejnou taktiku ovšem využívá také jihoafrická rostlina s latinským názvem Gorteria diffusa. Tato oranžová kytka má některé z okvětních plátků zbarvené tak, že z dálky připomínají sedící mouchu. Samečci dlouhososek pak přilétají s nadějí na spáření a zatímco se snaží o spojení s domnělou samičkou, opylují květ.

TIP: Smrt ve žlutém hávu aneb Nebezpečné dobrodružství opylování

Tyto květiny pak mají větší šanci na rozmnožení, protože samečci dlouhososek rychle přelétají z jedné květiny na druhou a neúnavně hledají „tu pravou“. Touha po páření je pohání víc než pouhá chuť na nektar, takže na svých nožkách roznesou velké množství pylu. Podle novozélandské botaničky Anne Gaskettové z University of Auckland přinesla nová studie dosud chybějící informace o tom, jak se z běžné nektarové návnady vyvinula návnada sexuální a jak mohou rostliny těžit z obou těchto strategií.

objevy