Vyhubení velkých dinosaurů umožnilo rozmach deštných pralesů

06.04.2021 - Martin Reichman

Dopad yucatánského asteroidu, který před 66 miliony lety vedl k vyhubení dinosaurů, umožnil zrod deštných pralesů na planetě Zemi. Vyplývá to z vědecké studie, kterou zveřejnil časopis Science.

<p>Na konci křídy i celých druhohor vymřeli velcí dinosauři a spolu s nimi mnoho dalších skupin živočichů i rostlin. Katastrofa ale zřejmě umožnila rozmach deštných pralesů.</p>

Experti na základě studia fosilních pylových zrnek a listů z Kolumbie zjistili, že po dopadu kilometr široké skály se typ vegetace v jihoamerických tropických lesích dramaticky změnil. „Náš tým zkoumal více než 50 000 vzorků zkamenělého pylu a přes 6 000 zkamenělin listů z období před dopadem a po něm,“ uvedla spoluautorka studie Mónica Carvalhová z výzkumného centra Smithsonian Tropical Research Institution v Panamě.

Katastrofa, která přinesla změnu

Vědci zjistili, že před dopadem obřího asteroidu v oblasti dnešního Yucatánského poloostrova v Mexiku byly běžné jehličnany a kapraďorosty. Po zkázonosném dopadu asteroidu diverzita rostlin poklesla o zhruba 45 procent. Běžné bylo vymírání zejména mezi semennými rostlinami. Lesy se během příštích šesti milionů let obnovily, ale dominovaly jim kvetoucí krytosemenné rostliny.

Struktura tropických lesů se v důsledku této transformace také změnila. Během období pozdní křídy, kdy ještě žili dinosauři, měly jednotlivé stromy v lesích hodně prostoru. Jejich horní části se neprolínaly, což umožnilo slunečnímu svitu prodrat se na zem. Po dopadu asteroidu se v lesích vytvořila silná klenba větvoví a na zem dopadalo mnohem méně světla.

Vědci mají pro tuto změnu trojí vysvětlení. První spočívá v tom, že dinosauři bránili tomu, aby lesy příliš zarostly, neboť se živili rostlinami v nižších vrstvách lesa a šlapali po nich. Druhé vysvětlení je, že spad popela po dopadu asteroidu obohatil půdu v tropech, což bylo ku prospěchu rychleji rostoucím krytosemenným rostlinám. Podle třetího vysvětlení vytvořilo mizení jehličnanů příležitost pro převzetí nadvlády kvetoucími rostlinami.

TIP: Zabil neptačí dinosaury na konci křídy asteroid? Nebo to byla kometa?

Vysvětlení se podle vědeckého týmu navzájem nevylučují a všechna mohla přispět k výsledku, jehož jsme dnes svědky. „Poučení z toho je, že při rychlých narušeních se tropické ekosystémy nejen obnoví; jsou nahrazeny a ten proces trvá opravdu dlouho,“ poznamenala Carvalhová.

Science, ČTK