Výjimečná show: Hubbleův teleskop zachytil rozpad jádra komety ATLAS

Hubbleův teleskop opět nezklamal a vyfotil velmi atraktivní zánik komety, která se rozpadla na tři desítky kusů

01.05.2020 - Stanislav Mihulka

Poslední dobou se vyrojily zajímavé zprávy o kometách. Kometa C/2019 Y4 (ATLAS) před pár týdny vzbudila velká očekávání, když se zdálo, že by se mohla stát překvapivě jasnou vlasaticí. To se sice bohužel nepotvrdilo, ale kometa ATLAS nakonec připravila skvělou show. I když byla viditelná jenom pořádnými teleskopy.

Když byla kometa ATLAS ve vzdálenosti asi 146 milionů kilometrů od Země, „uvnitř“ oběžné dráhy planety Mars, začalo se její jádro rozpadat na kusy. Jsou jich asi tři desítky, každý zhruba o velikosti obytného domu. Šťastnou souhrou okolností byl právě k dispozici Hubbleův vesmírný teleskop, který dramatický zánik komet zachytil na krásných snímcích.

Rozpad jádra komety ATLAS

Quanzhi Ye, který vede jeden z pozorovacích týmů Hubbleova teleskopu, k tomu uvádí: „Je to nesmírně vzrušující. Nejen kvůli tomu, že je úžasné se na něco takové dívat, ale protože je to docela vzácná podívaná“. Většina komet se podle něj rozpadá tak, že to nebývá moc dobře pozorovatelné. Show, jakou předvedla kometa ATLAS, se prý naskytne tak jednou dvakrát za desetiletí.

TIP: Kometa ATLAS se rozpadla. Užijeme si místo ní „prehistorickou“ kometu SWAN?

Zatím není jasné, proč se kometa ATLAS vlastně rozpadla. Ve hře je několik možných vysvětlení. Sluneční záření mohlo kometu během průletu vnitřní částí Sluneční soustavy zahřát natolik, že se její jádro rozlepilo. Další možností je, že výtrysky plynů roztočily jádro tak intenzivně, že se roztrhalo. Detailní analýza snímků Hubbleova teleskopu by mohla napovědět více o příčinách zániku této komety.

NASA, ESA, D. Jewitt (UCLA), and Q. Ye (University of Maryland)