Kometa ATLAS se rozpadla. Užijeme si místo ní „prehistorickou“ kometu SWAN?

22.04.2020 - Stanislav Mihulka

Ve stejný den, kdy se začala rozpadat slibná kometa ATLAS, byla objevena nová zajímavá kometa SWAN

<p>Kometa SWAN na snímku z 11 dubna</p>

Kometa SWAN na snímku z 11 dubna

Všichni se těšili, že se po delší době opět dočkáme velmi jasné komety. Kometa ATLAS byla zprvu nenápadná. Pak se začala zjasňovat a vzbudila velká očekávání. Odborníci předpovídali, že by se mohla na nějakou dobu stát jedním z nejjasnějších objektů na obloze. 17. března ale zjasňování komety ATLAS ustalo a počátkem dubna se objevily zprávy, že se kometa ATLAS začíná rozpadat.

Astronomové si všimli, že se koma, tedy obálka kolem jádra komety ATLAS nápadně a v krátké době protáhla. To bylo známkou počínajícího rozpadu jádra. Potvrzení těchto obav přišlo 11. dubna, kdy snímky komety prozradily, že se její jádro rozpadlo na nejméně tři kusy.

Nová nadějná kometa SWAN

Zatím není úplně jasné, co způsobilo rozpad jádra komety. Podle všeho je to ale pro ATLAS začátkem konce. Je klidně možné, že až kometa proletí 31. května kolem Slunce, tak z ní už nic nezůstane. Šance komety ATLAS na skvostnou nebeskou show sice rapidně klesly, ale mezitím se objevila další slibná kometa, která je poslem pradávné minulosti.

Shodou okolností rovněž 11. dubna australský amatérský astronom Michael Mattiazzo při pátrání v datech americké vesmírné solární observatoře SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) objevil novou kometu. Bylo na snímcích zařízení Solar Wind ANisotropies, takže kometa dostala jméno v podobě akronymu SWAN. U komet je vždy obtížné spolehlivě předpovědět, zda se zjasní nebo nikoliv. Tahle je prý docela slibná.

TIP: Kometa Čurjumov-Gerasimenko letí vesmírem a mění barvu jako chameleon

První simulace ukazují, že nově objevená kometa je poslem z pravěku. Zřejmě oběhne Slunce zhruba jednou za 25 milionů let. Pokud to platí, tak se kometa SWAN přiblížila ke Slunci naposledy v období oligocénu, kdy svět vypadal úplně jinak než dnes. Teď by to měla zopakovat 27. května, kdy se přiblíží ke Slunci na vzdálenost 64,4 milionů kilometrů.

• Zdroj fotografií: Terry Lovejoy