Vylepšený radioteleskop Westerbrook loví rychlé rádiové záblesky

Vylepšená soustava radioteleskopů v nizozemském Westerbrooku vyrazila na náročný lov rychlých rádiových záblesků

18.04.2023 - Stanislav Mihulka

Rychlé rádiové záblesky se rodí v nesmírně energetických událostech, které patří mezi nejjasnější exploze ve vesmíru. Radioteleskopy je mohou detekovat ze vzdálenosti přesahující čtyři miliardy světelných let. Odborníci z toho usuzují, že jediný rychlý rádiový záblesk obsahuje tolik energie, jako 10 bilionů současných ročních spotřeb energie celým lidstvem. Přesto je výzkum rychlých rádiových záblesků nesmírně obtížný – vysokoenergetické výboje nelze předvídat a když se objeví, trvají obvykle jen milisekundy.

Upgrade radioteleskopu

V nizozemském Westerborku nedávno upgradovali soustavu radioteleskopů. Nyní mohou využívat superpočítačový systém Apertif Radio Transient System (ARTS), který zvyšuje šance na detekci rychlého rádiového záblesku. Umožňuje jejich pozorování a rovněž určení místa, odkud rychlý rádiový záblesk přichází, v reálném čase.

TIP: Rychlé rádiové záblesky posloužily k výzkumu plynu v Mléčné dráze

Astronom Joeri van Leeuwen z Nizozemského institutu pro radioastronomii ASTRON tak díky tomu detekoval hned pětici nových rychlých rádiových záblesků, v lepší kvalitě, než bylo doposud možné. Jejich výsledky publikoval odborný časopis  Astronomy & Astrophysic.

Radioteleskopy ve Westerbroku dříve mohly jen zhruba určit, odkud rychlý rádiový záblesk přiletěl. Nyní zvládnou s vysokou přesností určit i dráhu takového záblesku. Badatelé v tomto případě zjistili, že tři ze zmíněných záblesků při letu vesmírem projely Galaxií v Trojúhelníku, která je od nás vzdálená asi 3 miliony let.