Vyřešení záhady: Co decimuje chovy ústřic ve Francii?

11.10.2018 - Stanislav Mihulka

Detailní vyšetřování odhalilo, že francouzské ústřice dostávají dvojitý úder od infekcí, který je odrovná

<p>Chovy ústřic u francouzského Arcachonu</p>

Chovy ústřic u francouzského Arcachonu

Počínaje rokem 2008 začaly ve Francii opakovaně vymírat chovy ústřic velkých. Na některých farmách v některých letech zahynuly kompletně všechny ústřice. Vědci byli bezradní. Podařilo se jim sice odhalit několik různých patogenů při několika různých vymíráních, ale nebylo v tom moc logiky.

Francouzští odborníci si dali tu práci a provedli sérii experimentů, s jejichž pomocí se snažili celou záležitost vyřešit. Nakonec zjistili, že ústřice ve Francii dostávají dvojitý úder. Nejprve na ně zaútočí infekce herpesviru OsHV-1. Virus během 1 až 2 dnů od nakažení ústřicím fatálně oslabí imunitní systém. Pak to obvykle trvá méně než den a do zranitelných ústřic pronikne některá z několika možných bakteriálních infekcí. A bakterie ústřici zabijí.

TIP: Zákeřná choroba v oceánu: Mezi mlži se šíří nakažlivá rakovina

Experimenty ukázaly, že tento zákeřný komplex virové a bakteriální infekce napadá jak divoce žijící ústřice, tak i ústřice na farmách. Francouzský ústřicový průmysl, který má hodnotu 520 milionů dolarů (přes 11,6 miliardy Kč), je teď v ohrožení. A nejde jen o Francii. Velmi podobně vymírají chovy ústřic i jinde v Evropě, Číně, Austrálii, Novém Zélandu i Jižní Koreji. Vědci se teď budou snažit omezit šíření a rozvoj infekce herpesviru, která je pro vymírání ústřic klíčová.

Phys.org, Nature Communications