Vyřešeno: Záhadný xenon v atmosféře Země pochází z ledových komet

13.06.2017 - Stanislav Mihulka

Vědci už vědí, kde se vzal těžký xenon v atmosféře Země. Odpovědi přinesla mise sondy Rosetty u komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko

Zásilková služba s xenonem -<p>Xenon vozí na Zemi komety, jako je 67P/Čurjumov-Gerasimenko</p>
Zásilková služba s xenonem -

Xenon vozí na Zemi komety, jako je 67P/Čurjumov-Gerasimenko

Po dlouhá desetiletí to byla záhada. Vzácný plyn xenon, který se vyskytuje v atmosféře Země, obsahuje více těžkých izotopů, než je tomu v případě xenonu v solárním větru nebo v kosmickém kamení. Vědci si proto lámali hlavu, kde se těžké izotopy xenonu vlastně berou.

Teď je už asi jasno. Zapeklitou otázku pomohl zodpovědět výzkum, který prováděla evropská sonda Rosetta u komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko. V roce 2014 se Rosetta nacházela na oběžné dráze této komety ve vzdálenosti pár kilometrů od jejího povrchu a zkoumala plyn, který se uvolňuje z oblastí ledu na kometě.

Těžký xenon je z komet

Získaná data analyzoval Bernard Marty z francouzské Lotrinské univerzity se svými spolupracovníky. Ukázalo se, že xenon v těchto plynech svým složením odpovídá „těžkému“ xenonu v atmosféře Země.

TIP: Život na kometě? Philae objevila na kometě nové sloučeniny

Vědci dospěli k závěru, že naše pozemská atmosféra obsahuje asi 22 procent xenonu, který pochází z ledových komet. Pokud samozřejmě není složení plynů komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko z nějakého důvodu výjimečné. O zbytek xenonu v atmosféře se podle nich postaraly meteority.

New Scientist, Science