Vyskytují se na Marsu polární záře?

Příroda je často mnohem bohatší a vynalézavější než odborné představy vědců. A tak i na rudé planetě, kterou neobklopuje globální magnetické pole, můžeme studovat světelné jevy, jež nelze označit jinak než jako polární záře

25.06.2022 - Michal Švanda

Až donedávna se odborníci domnívali, že lze polární záře pozorovat pouze u tělesa s magnetosférou, která velmi efektivně směruje nabité částice na „správná“ místa. Tam pak mohou energizovat atomy a molekuly atmosféry do metastabilních stavů, z nichž padají do stavů základních při uvolnění elektromagnetického záření na daných vlnových délkách. Přesto se ukázalo, že polární záře existují i na Marsu, a to hned ve třech typech

Data o tzv. diskrétní polární záři na Marsu, pořízená sondou Hope (vlevo). Jasný půlměsíc představuje denní stranu planety, vzácný úkaz má podobu světlých „prasklin“ na noční straně. Pravá část tvoří vizualizaci získaných pozorování. (foto: Emirates Mars Mission, CC0)

Jeden z nich se objevuje výhradně na denní straně planety a vzniká při přímých srážkách nabitých částic slunečního větru s marsovskou atmosférou. Popsané aurory se vyskytují ve výškách 110–150 km nad povrchem a jsou pozorovatelné zejména v ultrafialové oblasti spektra. Další dva typy se objevují na straně noční: Jeden lze sledovat pouze při velmi silných slunečních bouřích a v ultrafialovém světle „rozsvítí“ téměř celou noční stranu Marsu. Možná, že právě takové události jej v minulosti téměř zbavily plynného obalu.

TIP: Na kterých planetách můžeme pozorovat polární záře?

Nakonec – a to je naprostá novinka – zachytila sonda Al-Amal (Naděje) Spojených arabských emirátů tzv. diskrétní polární záře. Neomezují se jen na silné projevy sluneční aktivity, ale v určitých oblastech rudé planety existují téměř permanentně. Souvisejí zřejmě se slabými magnetickými anomáliemi, jež se občasně projevují v kůře Marsu, a představují jakési protažené obláčky ultrafialové záře na jeho noční straně.