Vysloužilý satelit NASA Rossi zanikl v atmosféře po dvacet letech v kosmu

17.05.2018 - Stanislav Mihulka

Stará rentgenová observatoř Rossi X-ray Timing Explorer uzavřela plodnou kariéru výzkumu černých děr a neutronových hvězd

<p>Ilustrace amerického satelitu Rossi X-ray Timing Explorer na oběžné dráze</p>

Ilustrace amerického satelitu Rossi X-ray Timing Explorer na oběžné dráze

Poslední dubnový den se naplnil osud zajímavého satelitu NASA Rossi X-ray Timing Explorer (známého též pod zkratkou RXTE). Po více než 20 letech strávených ve vesmíru se satelit Rossi vrátil zpět do pozemské atmosféry, kde shořel.

Až do svého vyřazení ze služby v roce 2012 se Rossi věnoval měření černých děr a neutronových hvězd v oblasti rentgenového záření. Přispěl tím k výzkumu těchto pozoruhodných kosmických objektů.

Rentgenový satelit Rossi

Specialitou satelitu Rossi bylo pozorování rentgenových fenoménů s velmi přesným rozlišením času. Svého času to Rossi zvládl nejlépe ze všech existujících observatoří. Podle prohlášení NASA satelit Rossi dalece předčil původní očekávání a zanechává po sobě významný vědecký odkaz.

TIP: Konec mise Kepler? Slavnému lovci exoplanet dochází palivo

Satelit se vydal do vesmíru v prosinci 1995, kdy odstartoval z kosmického střediska Cape Canaveral Air Force Station na Floridě. Mise původně nesla označení XTE, ale v roce 1996 byla přejmenována na počest zesnulého astronoma a odborníka na plazma ve vesmíru MIT Bruna Rossiho.

• Zdroj fotografií: NASA/GSFC